کد خبر : 329851 تاریخ : 1402 يکشنبه 15 بهمن - 12:10
نمایندگان معلمین در شورای عالی آموزش و پرورش مسائل اجرایی مدارس مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد و با توجه به‌ پیشنهادهای این سه نفر كه از كف مدرسه انتخاب شده‌اند، مقررات و اساسنامه‌ها و... با اتقان بیشتری به ‌تصویب می‌رسد.

دنیای قلم - علی‌اصغر فانی: در یادداشت قبلی اشاره‌ای به ‌تاریخچه شكل‌گیری شورای عالی داشتیم. با وظایف و اختیارات آن آشنا شدیم. در این یادداشت می‌خواهیم با تركیب و اعضای شورا آشنا شویم.
در ماده 9 قانون تشكیل شورای عالی آمده است.
تعداد اعضای رسمی و پیوسته 22 نفر به ‌شرح زیر است: 
1- رییس‌جمهور
2- وزیر آموزش و پرورش
3 و 4 و 5 و 6 و 7- وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، جهاد كشاورزی، صنایع و معادن و در غیاب آنها یكی از معاونین.
8- رییس سازمان برنامه و بودجه و در غیاب وی یكی از معاونین به عنوان نماینده ثابت.
9- دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش
10- یك نفر مجتهد آشنا به ‌مسائل تعلیم و تربیت به ‌انتخاب شورای عالی حوزه علمیه قم.
11- رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور
12 و 13 و 14- سه نفر از اعضای هیات علمی در رشته‌های مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و روان‌شناسی
15 و 16 و 17- سه نفر مطلع و صاحبنظر در هر یك از رشته‌های علوم پایه و فنی و مهندسی و علوم انسانی
18 و 19 و 20- سه نفر صاحبنظر از نمایندگان معلمان یا مدیران مدارس از هر یك از دوره‌های تحصیلی به ‌انتخاب شورای معاونین وزارت
21- رییس پژوهشكده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش 
22- یكی از مدیران كل آموزش و پرورش استان‌ها به ‌انتخاب مدیران كل استان‌ها
در دولت دوازدهم در اجرای بندهای 18 و 19 و 20 یعنی انتخاب سه نماینده معلمین یا مدیران، ابتكاری شكل گرفت و معلمین سراسر كشور نمایندگان خود را در دو مرحله از كفِ مدرسه انتخاب كردند. با توجه به ‌اینكه منتخبین به ‌مسائل و مشكلات آموزش و پرورش در مدارس واقف بوده و در عین حال مورد تایید و حمایت قاطبه معلمین در سراسر كشور بوده‌اند، حضورشان در جلسات شورای عالی از اثربخشی بالایی برخوردار بوده است.
اجمالا نحوه انتخاب سه نفر نماینده، ابتدا به‌ نسبت تعداد معلمین رسمی هر استان سهمیه‌ای برای هر استان تعیین شد و در هر استان كاندیداها در سامانه‌ای كه به ‌این منظور طراحی شده بود ثبت‌نام كرده و از بین كاندیداها به ‌تعداد سهمیه هر استان نفرات برتر مشخص شدند. انتخاب‌شدگان مرحله اول استان‌ها كه 163 نفر بودند به ‌اردوگاه شهید باهنر دعوت شده و در نشستی هر كدام از اینها 4 دقیقه به‌ بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و با رای‌‌گیری مجدد 3 نفر انتخاب شدند.
این روش در تعیین سه نماینده معلمین فواید زیر را دارد: 
1- مسائل اجرایی مدارس مورد توجه اعضا قرار می‌گیرد و با توجه به‌ پیشنهادهای این سه نفر كه از كف مدرسه انتخاب شده‌اند، مقررات و اساسنامه‌ها و... با اتقان بیشتری به ‌تصویب می‌رسد.
2- جامعه فرهنگیان كشور احساس می‌كنند كه سازمان تعلیم و تربیت به ‌ایشان اعتماد كرده نمایندگان خود را در جایگاه خط مشی‌گذاری و تصمیم‌گیری دیده و این احساس انگیزه معلمین كشور را مضاعف می‌كند.
من در این مدتِ 4 سال كه در شورای عالی شركت می‌كردم شاهد ارایه پیشنهادها و تذكرات نمایندگان معلمین بودم كه به‌ غنای مصوبات می‌انجامید.
اخیرا مطلع شدم به‌ جای رویه فوق، قرار است 3 نماینده توسط شورای معاونین وزارتخانه تعیین شوند و قهرا اثربخشی مزبور را نخواهد داشت. از دولت مردمی انتظار است كه تجربه سال 1398 كه نمودی از مردمی بودن حاكمیت است را تكرار كرده و با رفع اشكالات احتمالی، زمینه حضور واقعی معلمین را در عرصه سیاست‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌های لازم و مناسب برای ارتقای فرآیند تعلیم و تربیت فراهم نماید.