کد خبر : 329468 تاریخ : ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر - 18:49
این چیزها را در بیماری نخورید هنگام ابتلا به بیماری، احتمالا آخرین خواسته شما این است که چیزی بخورید که حالتان را بدتر کند.

دنیای قلم -هنگام ابتلا به بیماری، احتمالا آخرین خواسته شما این است که چیزی بخورید که حالتان را بدتر کند. به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذاها و خوراکی ها برای کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها یا کم کردن طول مدت آن‌ها با بهترین غذاها برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم یکسان هستند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» علایم رایج برخی بیماری‌ها و توصیه‌های متخصصان را درباره غذاهایی که به تسکین این بیماری‌ها کمک می‌کنند، منتشر کرده است:


  اسهال 


بهترین غذاها: موز، برنج، سیب و نان تست. بلغور جو، سیب‌زمینی آب پز، مرغ یا بوقلمون پخته بدون پوست گزینه‌های مفیدی برای برطرف‌شدن این عارضه هستند.
بدترین غذاها: آب نبات و آدامس‌های بدون قند حاوی سوربیتول یا سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی که قابل هضم نیستند و می‌توانند باعث اسهال شوند. سایر غذاهایی که می‌توانند باعث ایجاد گاز و نفخ شوند عبارت‎اند از پیاز، سیب، کلم بروکلی، کلم و لوبیا. کافئین نیز می‌تواند اسهال را تشدید کند.


  یبوست


بهترین غذاها: نان غلات کامل، آجیل، لوبیا، آلو، بلغور جو، بذر کتان، کلم بروکلی، گلابی و سیب. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز به حرکت روده کمک می‌کند.
بدترین غذاها: شکلات، لبنیات، مکمل‌های آهن، مخدرها (داروهای ضد درد) و برخی داروهای ضد افسردگی


  تهوع


بهترین غذاها: کراکر نمکی یا چوب شور می‌تواند کمک‌کننده باشد. چای زنجبیل یا لیمو در این هنگام مفید است؛ به‎خصوص برش‌های لیموی تازه یا یخ‌زده و نعناع موثر هستند.
بدترین غذاها: غذاهای چرب، تند یا روغنی، کافئین و نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند حالت تهوع را بدتر کنند.


  درد کل بدن


بهترین غذاها: غذاهای حاوی منیزیم عبارت‎اند از آجیل، موز، لوبیا، سبزی‎های برگ‌دار و آووکادو. غذاهای سرشار از کلسیم مانند ماهی سالمون، ماست، سبزی‎های دارای برگ سبز تیره و آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم نیز گرفتگی و درد عضلانی را تسکین می‌دهد.
بدترین غذاها: هر آن‏چه بدن شما را کم‌آب کند، می‌تواند دردهای عضلانی را بدتر کند به ویژه  کافئین


  سردرد


بهترین غذاها: آب و سایر مایعات بهترین گزینه برای شما هستند. یک بطری آب بنوشید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا احساس بهتری دارید یا خیر؟
بدترین غذاها: غذاهای محرک سردرد عبارت‎اند از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، پنیر، شکلات، هات‌داگ، گوشت فراوری‌شده و میوه‌های خشک


  گوش درد


بهترین غذاها: مایعات شفاف و سوپ مرغ با شل‌کردن مخاط در مجرای بینی، احتقان را کاهش می‌دهند. امگا ۳ موجود در ماهی قزل‌آلا و آجیل التهاب را کاهش می‌دهد و ویتامین C موجود در سبزی‎های دارای برگ های تیره، توت‌ها و مرکبات، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
بدترین غذاها: لبنیات می‌تواند خلط را غلیظ و احتقان را بدتر کند، به استثنای ماستی که حاوی پروبیوتیک است. از غذاهای فراوری‌شده و بسته‌بندی‌شده نیز که باعث افزایش التهاب و طولانی‌شدن روند بهبود می‌شود، دوری کنید.