دنیای قلم - سیدجواد حسینی:دكتر صحرایی وزیر محترم آموزش و پرورش در جمع نمازگزاران در حرم مطهر رضوی پیش از خطبههای نماز جمعه ۵/٨/١۴٠٢ گفته است: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است اما متاسفانه در 10 سال گذشته سند دیگری در كنار این سند قرار گرفت كه آن سند را جایگزین و آن را اجرا كردند (منظور ایشان سند ٢٠٣٠ است).
درخصوص این مدعا لازم دیدم چند نكته را توضیح دهم: ١-اینكه وزیر آموزش و پرورش فرمودهاند سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، حرف درستی است كه همه وزرای آموزش و پرورش در دهه اخیر، پس از سالهای ٩٠ كه سند به تصویب رسید بر آن تاكید داشتهاند، اما اینكه در 10 سال گذشته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به كنار نهاده شده و سند ٢٠٣٠ ملاك عمل قرار گرفته است دروغ محض و محض دروغ است، در سالهای ١٣٩٢ به بعد كه دكتر فانی وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفتند مشاور سند تحول بنیادین را منصوب نمودند و تمامی وزرای پس از دكتر فانی در دولت پیشین جناب دكتر مددی مشاور وزرا در اجرای سند تحول بودند، دكتر فانی در آن سالها علاوه بر آن نود و دو برنامه سرآمد سند تحول بنیادین را برای اجرا به همه استانها اعلام نمودند و همه مكلف به اجرای آنها در ستاد، استانها، مناطق و مدارس بودند. 2- در همان زمان اینجانب مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی بودم و نظام جامع برنامهریزی را تدوین و تصویب كردیم و كتاب آن را منتشر ساختیم و با ۴٠٠ شاخص تمام برنامهها و شاخصهها را مستند به بندهای سند تحول بنیادین طراحی و به اجرا گذاشتیم. ازجمله این برنامهها در حوزه دینی و اعتقادی طرح شهید پژوهی، ایجاد مراكز شاهدپژوهی و برنامه قنات (قرآن، نماز، امامشناسی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت) بود. در آن سالها اداره كل آموزش و پرورش خراسان در سطح كشور و در بین همه نهادها رتبه اول ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را كسب كرد. ٣- در زمان وزارت دكتر سیدمحمد بطحایی این برنامهها استمرار یافت و نهایتا مبتنی بر سند تحول بنیادین ۶٠٠ برنامه استخراج و برای اجرا به استانها ابلاغ شد و میزهای اجراییسازی سند تحول بنیادین با حضور و مشاركت معلمان، اولیا و كارشناسان و مدیران و صاحبنظران در نواحی ٧۶٠گانه طراحی شده بود. ۴- در دوره سرپرستی اینجانب بر وزارت آموزش و پرورش كه پس از دوره وزارت دكتر بطحایی اتفاق افتاد میزهای طراحی شده اجراییسازی سند تحول تدقیق و تكمیل شد و میز اجراییسازی سند تحول بنیادین در سطح مدرسه هم به آن افزوده شد و به همه ادارات كل ابلاغ گردید و تاكید شد كه مبنای همه فعالیتها اجرای این برنامهها كه مستند و مستخرج از سند تحول بنیادین است مبنای عمل باشد. ۵- در دوره وزارت دكتر محسن حاجی میرزایی كه اینجانب در آن دوره معاونت وزارت و ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برعهده داشتم در تمامی دو سال هر روز صبح شنبه با حضور وزیر و معاونین و برخی از نویسندگان سند تحول بنیادین و صاحبنظران دانشگاهی جلسات دو تا سه ساعت چگونگی اجراییسازی سند تحول بنیادین برگزار میشد و در راستای تحقق آموزههای سند ٢۵ بسته تحولی تدوین، تصویب و به اجرا گذارده شد. ۶- در طول دوره بیش از دو سالهای كه اینجانب مسوولیت سازمان آموزش و پرورش كشور را برعهده داشتم دو كتاب برنامه سازمان منتشر شد كه تمام برنامه مستند به بندهای سند تحول بنیادین و مستخرج از آن میباشد و گزارش عملكرد هم در چهار جلد منتشر شده است. ٧- در عین حال هیچكس ادعا ندارد كه نظام تعلیم و تربیت توانسته است به شكل مطلوب سند تحول را اجرا نماید و كاستیها و ناكامیها در این مسیر بسیار است اما آنچه مبنای عمل و بودجهریزی تعلیم و تربیت قرار گرفته، آموزههای سند تحول بنیادین بوده است و اما از آن سوی یك مورد مستند وجود ندارد كه ابلاغیه، یا برنامه و فعالیتی از سوی مدیران آموزش و پرورش دال بر اجرای سند ٢٠٣٠ وجود داشته است كه همه میدانید و میدانیم چنین مستندی وجود ندارد، اما شوربختانه تهمتزنی و اتهامآفرینی سكه رایج این روزهاست. ٨- اكنون جای این پرسش وجود دارد كه مسوول و مدیر اول تعلیم و تربیت كشور كه رفتار و گفتارش باید الگویی برای سایر وزرا و معلمان و دانشآموزان باشد چرا به صورت آشكار آنهم در نماز جمعه و خصوصا حریم مطهر رضوی چنین واضح خلاف واقع میگوید و نسبتی خلاف به مدیران پیشین نثار میكند. آیا میتوان و باید با این نسبتهای ناروا كه برخلاف همه آموزههای دینی و قرآنی است، پوششی برای بیتدبیریهای آشكار درست كرد یا با تلاش و تدبیر و مشورت با كارشناسان زبده گرهی از مشكلات آموزش و پرورش گشود و كمر شكسته آن را كمی استوار ساخت و كلاسهای بدون معلم و دانشآموزان بدون كتاب را چارهای جست؟!