کد خبر : 266924 تاریخ : ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ آذر - 20:41
«بخارست» به ناجیان قبلی گیشه نرسید فیلم جدید مسعود اطیابی مانند «دینامیت»، در هفته اول اکران پرفروش و پرمخاطب نبوده است

دنیای قلم -الهام سعیدی - گیشه سینماها پس از گذر از دوران سخت کرونا، همزمان با اتفاقات اخیر بار دیگر دچار رکود شدند و میزبان جمعیت کمی از مخاطبان هستند. در این شرایط، تجربه نمایش «دینامیت» در تابستان 1400 و فروش خوب این فیلم باعث شد ساخته تازه مسعود اطیابی یعنی «بخارست» اکران شود تا گیشه تکانی بخورد. این فیلم نسبت به دیگر آثاری که به تازگی اکران شدند، فروش بهتری داشته، اما در هفته اول اکران نسبت به ناجی قبلی گیشه یعنی «دینامیت» و دیگر کمدی پرفروش امسال «انفرادی» فروش کمتری داشته است. به بهانه نمایش «بخارست»، میزان فروش این فیلم را در اولین هفته اکران با دو کمدی پرفروش دیگر اطیابی مقایسه کردیم.


بخارست


پس از گمانه‌زنی‌ها درباره منتفی شدن اکران «بخارست» در شرایط فعلی و گیشه نامعلوم فیلم، سرانجام نمایش کمدی «بخارست» از 24 آبان‌ آغاز شد. این فیلم در هفته نخست اکران تا تاریخ 30 آبان، یک میلیارد و 191 میلیون تومان فروش و همچنین 35 هزار و 578 مخاطب داشت. این رقم در مقایسه با دیگر فیلم‌ها، عدد کمی برای «بخارست» نیست اما میزان مخاطبان فیلم اختلاف قابل توجهی با تعداد تماشاگران «دینامیت» دارد و فعلا عملیات نجات گیشه با «بخارست» مانند «دینامیت» اتفاق نیفتاده است. پژمان جمشیدی، حسین یاری، امیرحسین آرمان و هادی کاظمی از بازیگران «بخارست» هستند. بین این بازیگران، تنها پژمان جمشیدی است که در جایگاه ستاره پرطرفدار می‌تواند شانس فیلم را برای فروش بالا ببرد. شرایط امروز جامعه نیز با زمانی که «دینامیت» اکران شد، یکسان نیست.


دینامیت


تابستان سال گذشته، 10 تیرماه در وضعیتی که ویروس کرونا نسبت به قبل کنترل شده بود، «دینامیت» اکران شد تا فاصله‌ای که کرونا میان مردم و سینما ایجاد کرده بود، کمتر شود. این فیلم با بازی ستاره پرطرفدار کمدی پژمان جمشیدی و دیگر چهره‌های محبوبی مانند احمد مهرانفر، محسن کیایی و نازنین بیاتی نمایش داده شد و همان طور که انتظار می‌رفت، عده زیادی از مردم را به سینما کشاند. در طول هفت روز، 58 هزار و 883 مخاطب به تماشای فیلم نشستند، این یعنی چیزی حدود 20 هزار تماشاگر کمتر از میزان مخاطبان «بخارست» در هفته اول اکران. یک میلیارد و 274 میلیون تومان فروش نیز نصیب این فیلم شد. علاوه بر این که در زمان نمایش «دینامیت» فضای جامعه با وضعیت فعلی متفاوت و شیوع کرونا نیز ثبات بیشتری پیدا کرده بود، گروه بازیگران «دینامیت» ترکیب بفروش‌تری داشتند، بنابراین استقبال بیشتر از آن منطقی است.


انفرادی


اردیبهشت امسال، مسعود اطیابی دیگر ساخته خود یعنی «انفرادی» را که آن هم جزو شانس‌های گیشه شناخته می‌شد، اکران کرد تا پس از «دینامیت» همچنان جایگاه صدر جدول فروش را حفظ کند. بهار امسال، محدودیت‌هایی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده بود، از بین رفته بود و تعداد زیادی از مردم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، به همین دلیل موانع «دینامیت» بر سر راه «انفرادی» وجود نداشت، نتیجه این که فیلم در هفت روز اول اکران، 171 هزار و 490 مخاطب داشت و 5 میلیارد و 877 میلیون تومان فروخت. بهبود شرایط و حضور ستاره‌ای مانند رضا عطاران در کنار احمد مهرانفر بر فروش خوب فیلم تاثیر زیادی داشت. به این ترتیب «بخارست» پس از «انفرادی» و «دینامیت» در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.