کد خبر : 266919 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - 19:35
دروغ سفید چیست و چه بلایی سر رابطه می آورد دروغ سفید چیست اینجا را بخوانید

دنیای قلم -دروغ سفید یعنی نگفتن همه حقیقت یا یک دروغ پیش‌پا افتاده و کوچک که بعضی زن و شوهرها تصور می‌کنند اصلا ضرر ندارد.


فرنگیس یاقوتی : یک دروغ سفید معمولا یک دروغ پیش‌پا افتاده و کوچک است که ادعا می‌شود با درایت گفته شده است! گاهی‌اوقات دروغ‌های سفید برای چاپلوسی و برخی برای جلوگیری از جریحه‌دار کردن احساسات طرف‌مقابل گفته می‌شود: «تو خیلی زیبا شدی» یا «من حالم خوب است!»، «من امروز با او تماس نگرفتم» و ... . دیگر دروغ‌های سفید شامل چیزهای ناگفته یا به قولی نگفتن همه حقیقت است. به‌تازگی یک روان‌شناس، نتایج تحقیق روی ۵۸ زوج  درباره عواقب دروغ‌های کوچک در زندگی‌مشترک  را  اعلام کرده است.


 
   راستگو باشید حتی وقتی حقیقت جالب نیست


دکتر «مری کپلار» از پژوهشگران دانشگاه روسیه، تحقیقی درباره دروغ در زندگی مشترک را انجام داده که نگرش‌ها را درباره دروغگویی ارزیابی می‌کند. «کپلار» فرض کرد که دروغ به دلایل دوستانه مانند اجتناب از درگیری به رابطه زن و شوهری آسیب نمی‌رساند. با این حال، او متوجه شد که حتی دروغ‌های سفید به رضایت از رابطه آسیب جدی می‌رساند. «کپلار» بعد از بررسی 58 زوج در یک سال به این نتیجه رسید که زوج ها باید راستگو باشند، حتی زمانی که حقیقت جالب نیست و به جای گفتن دروغ‌های سفید آرامش‌بخش، حقیقت را بگویند. دلیل اش این است که دروغ باعث دوری می‌شود. حرف‌های نادرست و اغراق‌آمیز به ضرر یک رابطه است اما حتی دروغ برای چاپلوسی یا نزدیک‌شدن و افزایش صمیمیت می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.


 
   کوچک اما نابودگر صمیمیت بین زوج ها


«کپلار» می‌گوید دروغ گفتن به کسانی که به آن‌ها اهمیت نمی‌دهیم سخت نیست. ما به راحتی می‌توانیم به بازاریاب دم در بگوییم که در وسط شام هستیم در حالی که نیستیم، اما برایمان سخت‌تر است که در چشمان همسرمان نگاه کنیم و دروغ بگوییم. مردم بیشتر با همسر و فرزندان صادق هستند و کمتر با دوستان، آشنایان و به خصوص غریبه‌ها صادق هستند. دوری دروغ گفتن را آسان‌تر می‌کند، به همین دلیل است که دروغ‌ها در تلفن یا پیام‌های متنی بیشتر از مکالمات رودررو اتفاق می‌افتد. اگر قرارتان از طریق پیامک لغو شود، ممکن است مشکوک‌ شوید تا این که طرف مقابل درباره کنسل کردن با شما صحبت کند. دروغ گفتن با تمام بدن سخت‌تر است.


 بنابراین اگر گفتن دروغ در یک رابطه زن و شوهری آسان است، متاسفانه باید بگوییم که آن رابطه اصلا رابطه خوبی نیست. نتایج این پژوهش نشان داد که این دروغ‌های کوچک، عواقب بزرگی دارند و کم کم ماهیت رابطه را عوض می‌کنند و باعث دوری زن و شوهر از یکدیگر و کم شدن حس صمیمیت بین آن‌ها می‌شود.
منبع:  psychologytoday.com