کد خبر : 266916 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر - 14:18
خطری که از بیخ گوش بیرانوند گذشت چرا انتقادات زیادی به تعویض دیرهنگام بیرانوند در بازی انگلستان شد و ادامه بازی چه خطراتی برای او داشت؟

دنیای قلم -  در بین هیجانات بازی ایران و انگلیس تصمیم برای بازی کردن بیرانوند بعد از مصدومیت، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت و تصویر آسیب دیدگی دروازه بان ایران، به سرعت منتشر شد. بیرانوند بعد از مصدومیت از ناحیه بینی و درحالی که خون ریزی‌اش شدید بود در اقدامی عجیب و در شرایطی که مشخص بود وضعیت ایده آلی ندارد به بازی ادامه داد و پزشک تیم هم تصمیم او را به راحتی پذیرفت.  آیا از لحاظ پزشکی باید بیرانوند بعد از مصدومیت به بازی ادامه می‌داد یا باید بلافاصله از زمین خارج می‌شد و تحت درمان قرار می‌گرفت؟


 
   خطر ضربه مغزی 


موسسه خیریه آسیب مغزی Headway اجازه دادن به بیرانوند برای بازی کردن در این شرایط آسیب دیدگی را یک تصمیم افتضاح دانست. این موسسه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «این مایه شرمساری است که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی ایران اجازه حضور در زمین را پیدا کرد. بی ربط بود که او یک دقیقه بعد از زمین خارج شد، او نباید یک ثانیه بیشتر هم در زمین می‌ماند، چه برسد به یک دقیقه. او به وضوح مضطرب و برای ادامه کار ناتوان بود، به نظر می‌رسد این یکی دیگر از موارد تصمیم گیری توسط بازیکن باشد و نه کادر پزشکی. این اولین آزمایش پروتکل ضربه مغزی جام جهانی فیفا و یک شکست بزرگ بود.»


    ضربه مغزی چیست و چگونه به وجود می‌آید؟


ضربه مغزی نوعی آسیب به مغز به شمار می‌رود که منجر به از دست دادن موقت عملکرد طبیعی مغز می‌شود.ضربه مغزی می‌تواند بر اثر ضربه مستقیم به سر و بینی، مانند سقوط، ضربه خوردن سر با جسم سخت یا در اثر تصادف ایجاد شود.بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ضربه مغزی شامل غش کردن یا از دست دادن هوشیاری است، اما این تفکر درستی نیست. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به ضربه مغزی هرگز هوشیاری خود را از دست نمی‌دهند. در چند مورد، علایم خارجی ضربه به سر، مانند خون ریزی، ممکن است وجود نداشته باشد.بنابراین بر اساس شواهد موجود و  از لحاظ پزشکی خطر ضربه مغزی شدن برای آقای بیرانوند وجود داشته است. 


    علایم شایع ضربه سر


  سردرد
  احساس چرخش و سبکی در سر
  سردرگمی خفیف
  تهوع
  زنگ زدن گوش‌ها


    نحوه تشخیص ضربه مغزی 


در زمان تشخیص آسیب مغزی، پزشک ابتدا علایم فرد و اتفاقاتی را که منجر به آسیب فرد شده است، در نظر می‌گیرد. برای تشخیص دقیق‌تر آسیب مغزی از روش‌های زیر استفاده می‌شود.
   آزمایش خون : انجام آزمایش خون برای تشخیص علایم عفونت و نداشتن تعادل الکترولیتی می‌تواند علت و عوارض صدمات ناشی از ضربه مغزی و صدمات غیرضربه‌ای را نشان دهد.
   مطالعات تصویربرداری : CT اسکن و دیگر آزمایش های تصویربرداری می‌تواند تومور مغزی، خون ریزی مغزی یا دیگر آسیب‌های مغز را نشان دهد.