کد خبر : 266909 تاریخ : ۱۴۰۱ سه شنبه ۱ آذر - 20:46
متهم های یک طلاق زودهنگام

دنیای قلم -بنفشه دولت‌آبادی| ‌ روان‌درمانگر و مشاور خانواده : درخواست طلاق در حالی که تنها 6 ماه از شروع زندگی‌مشترک گذشته است، کمتر اتفاق می‌افتد. «آرمین» و «مونا» بعد از آشنایی در دانشگاه و ازدواج، برای ادامه تحصیل به تهران می‌آیند اما 6 ماه بعد، راهی دادگاه خانواده می‌شوند تا طلاق بگیرند. آرمین درباره درخواست طلاق به قاضی گفته: «من فکر می‌کردم مونا بعد از ازدواج و زندگی در تهران کمی رفتارش معتدل‌تر شود و از این همه سادگی دست بردارد. چندبار به او گفتم وقتی با دوستانم بیرون می‌رویم یا به خانه ما می‌آیند با لهجه شهرستانی صحبت نکن، سؤالات کودکانه نپرس کمی اطلاعاتت را درباره مسائل بالا ببر تا اطرافیان تو را دست نیندازند اما او قبول نمی‌کند». «مونا» هم می‌گوید: «به او می‌گویم من نمی‌توانم مثل برخی از این بلاگرها آرایش کنم و لباس بپوشم چون از سبک‌زندگی آن‌ها خوشم نمی‌آید اما حالا می‌بینم که آرمین مرا نمی‌خواهد.»(منبع خبر: ایران). در ادامه، دلایل این طلاق را از منظر روان‌شناسی واکاوی کردیم.

 

  انتظارات متفاوت از همسر به‌خاطر اختلافات فرهنگی


قبل از هر چیز باید بگوییم اختلاف فرهنگی در ازدواج یک عامل جذاب و سرشار از هیجان برای شروع زندگی‌مشترک از نگاه بعضی دختروپسرهای امروزی است اما ناگفته نماند که آن را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند. در چنین شرایطی که دختر و پسر تصمیم می‌گیرند با هم ازدواج کنند، ممکن است انتظارات‌شان از زندگی‌مشترک متفاوت باشد و همین انتظارات متفاوت ممکن است باعث ایجاد اختلاف شود. حقیقتی که وجود دارد این است اگر فردی از دوران کودکی با یک دید خاص و با یک نوع آداب و رسوم خاص بزرگ شده باشد، نمی‌تواند به آسانی اخلاق و رفتارش را تغییر دهد. باتوجه به نداشتن توافق و دوگانگی که بین این زوج رخ داده، می‌بینیم که قطعا فرهنگ متفاوت بین آن‌ها باعث نداشتن تفاهم و مراجعه برای طلاق در دادگاه شده است.

اگر در ابتدا مرد (آرمین) علاوه بر ملاک‌های دیگرش، معیارهای فرهنگی و آداب و رسوم خانم را در نظر می‌گرفت، قطعا این نداشتن تفاهم و دوگانگی شکل نمی‌گرفت. اگر این آقا فارغ از اختلاف فرهنگی همسرش را همان‌طور که بود قبول می‌کرد و با دوستان و اطرافیان خود مقایسه نمی‌کرد یا حتی صبورانه فرصتی برای هم سو شدن همسرش با شرایط جدید فراهم می‌کرد، مسلما این تصمیم عجولانه برای طلاق  گرفته نمی شد .

 

  مقایسه‌های بدبخت‌کننده با بلاگرها


«مونا» گفته که به شوهرم می‌گویم من نمی‌توانم مثل برخی بلاگرها آرایش کنم و... . موضوع قابل‌توجه این است که مقایسه زندگی زوج ها یا بهتر بگوییم مقایسه زندگی با آن چه در صفحات‌مجازی وجود دارد یکی از چالش‌های جدی میان زن‌و‌شوهرهای جوان امروزی است که متاسفانه موجب سرد شدن روابط‌شان و در برخی موارد طلاق هم می‌شود. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر بلاگرهای لایف استایل زیادی توانستند با انتشار عکس‌های زیبا از زندگی‌شان فالوئرهای زیادی جذب و در زندگی زوج ها نفوذ کنند و آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند تا آن جا که زوج ها آن‌ها را در سبک‌زندگی خودشان پیاده کنند و حتی جالب این جاست که با مقایسه آن‌ها باعث احساس شکست و بدبختی در زندگی مشترک‌شان شوند. مسئله قابل ذکری که این زوج (مونا و آرمین) را تحت تاثیر خود قرار داد، زندگی بلاگرنماهای فضای‌مجازی و مقایسه همسر با سبک‌زندگی این بلاگرها بود؛ فاجعه تلخی که رخ داد و احساس نارضایتی که ایجاد شد و درنهایت به علت نداشتن یک زندگی زیبا مشابه بلاگرها تصمیم به جدایی گرفتند. تفاوت فرهنگی خانم اجازه ورود به این فضا را نداد و همسرش تحت‌تاثیر این فضا و مقایسه شدید احساس شکست کرد.

 

  راهکارهای مدیریت اختلاف‌فرهنگی


یکی از اولین کارهایی که هر زن یا شوهری با اختلاف فرهنگی در زندگی‌مشترک باید انجام دهد این است که درباره فرهنگی که همسرش در آن رشد کرده و بزرگ شده کاملا اطلاعات جمع کند.
در ابتدای مشاوره قبل از ازدواج به چنین دختر و پسرهایی اکیدا توصیه می‌شود که ازدواج چشم بسته را انتخاب نکنند و با چشم باز برای آینده تصمیم بگیرند. بعد از متاهل شدن هم مراجعه به مشاور برای کاهش تنش‌ها، ضروری است.


 سعی کنید در همان ابتدای آشنایی، متوجه شوید اعتقادات و فرهنگ دو طرف به چه شکل است و آن‌ها دوست دارند چه کارهایی را انجام دهند و از چه کارهایی متنفر هستند. همچنین زن و مرد باید صحبت‌های بیشتری در این باره انجام دهند تا به خوبی روحیات همدیگر را بشناسند‌. دقت داشته باشید که تحقیق نکردن درباره فرهنگ‌ها و ازدواج غیرمنطقی و احساسی به امید بهتر شدن شرایط در آینده و تغییر همسر، احتمال ناموفق بودن ازدواج را بالا می‌برد و موجب می شود  زن و شوهر نتوانند زندگی خوبی را سپری کنند.


 صبرو بردباری در حل شدن مشکلات و اختلافات فرهنگی، یک نکته اساسی است. صبر و بردباری یک  خصوصیت بسیار مهم برای داشتن ازدواجی موفق است و پیشنهاد می‌کنیم در چنین شرایطی به همسرتان کمک کنید که شرایط جدید و فرهنگ جدید را بپذیرد. شما هم قبول کنید که او همان‌گونه رشد کرده و نیاز به زمان برای تغییر دارد. صبور باشید تا بتوانید با این مشکلات حاشیه‌ای راحت‌تر کنار بیایید.