کد خبر : 266877 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان - 12:59
در حد مشاوره با رییس‌جمهور در خصوص رسانه از قاجار تا امروز، مقصر دانستن رسانه‌ها در هر بحرانی، رفتاری معمول از سوی دستگاه‌های حكمران در ایران بوده است. این رسم باید در ۴۰ سال اخیر در حكومت دینی كه مدعی بردباری و شنیدن صدای مخالف است، شكسته می‌شد.

دنیای قلم -  سعید درویشی : از قاجار تا امروز، مقصر دانستن رسانه‌ها در هر بحرانی، رفتاری معمول از سوی دستگاه‌های حكمران در ایران بوده است. این رسم باید در ۴۰ سال اخیر در حكومت دینی كه مدعی بردباری و شنیدن صدای مخالف است، شكسته می‌شد.

 

اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلكه جبهه‌گیری در برابر رسانه‌ها شدیدتر هم شد و این در حالی است كه جمهوری اسلامی در رقابت رسانه‌ای كه آن را به جنگ رسانه‌ای تعبیر می‌كند، چیزی از انگلیس و امریكا كم ندارد و از نظر كمیت و كیفیتِ رسانه‌های وابسته به حكومت، وضع بسیار بهتری از قاجار و پهلوی دارد كه هم می‌توانند به خوبی مدافع اقدامات حكومت باشند و هم در برابر هر تك مخالفان دو پاتك به آنها بزنند، اما با وجود حجم وسیعی از امكانات و سلطه، سوءظن و ترشرویی مسوولان به رسانه‌های داخل ادامه دارد.

 

در ناآرامی‌های اخیر كشور، هیچ روزنامه یا وب‌سایت خبری توقیف نشد، اما بازداشت خبرنگاران در حد وسیعی صورت گرفت كه به نظر می‌رسد در سیاست جدید مرزی بین خبرنگار و رسانه در ایران كشیده شده است كه به عوض تعطیلی رسانه كه منجر به بیكاری ده‌ها نفر در یك روزنامه یا پایگاه خبری می‌شود، یك خبرنگار یا روزنامه‌نگار بازداشت می‌شود تا اولا پیامی به دشمنان جمهوری اسلامی برسد این روزها كه گرفتن انگشت اشاره به سمت روزنامه‌نگاران داخلی و متهم كردن آنها در همكاری با دشمنان، آسان‌ترین كار برای مسوولان خرد و كلان است، در پاسخ به رییس‌جمهوری كه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه گفتند: «آرایش متناسب این جنگ (جنگ رسانه‌ای) در نیروی انسانی آگاه، سمت‌گیری، اقدام به موقع، سخن هنرمندانه، نفوذ در مخاطب و مخاطب‌شناسی است» باید گفت كه سال‌هاست عضوگیری و تربیت خبرنگار در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های همسو با حكومت انجام می‌شود، بنابراین حاكمیت از نظر نیروی انسانی و نفوذ در مخاطب كم و كاستی ندارد، اما آنچه از آن به نام جنگ تفسیر می‌كنید، متاسفانه تبدیل به یك جنگ داخلی شده است كه خطرناك‌تر از حمله دشمن خارجی با موشك و هواپیماست.

عوامل ایجاد این جنگ نیز برخی شخصیت‌های حقوقی و   حقیقی وابسته به قدرت و حاكمیت هستند كه كمترین تحمل و وجدان را برای شنیدن نقد و انتقاد سازنده ندارند و دانسته یا ندانسته، برای ایجاد تك‌صدایی رسانه‌ای از جنس حكومتی اصرار دارند و بدتر اینكه با هرج و مرجی كه در عرصه رسانه راه انداخته‌اند از مردم گلایه می‌كنند كه چرا به سمت ماهواره و فضای مجازی خارجی می‌روید.


رییس‌جمهور محترم، تركش مقابله جمهوری اسلامی با بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال نباید به جوانان بی‌ادعای شاغل در رسانه‌های داخل ایران بخورد و كار و زندگی آنان را به خطر بیندازد. از شما توقع داریم جنگ رسانه را به بیرون از مرزهای ایران ببرید.