کد خبر : 266515 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۴ مهر - 15:00
طرز تهیه سس سویا خیلی خوشمزه و کارخانه ای طرز تهیه سس سویا را اینجا بخوانید

دنیای قلم -سس سویا یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های جهان است و در آشپزی کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه آشپزی چین و ژاپن کاربرد بسیاری دارد.


مواد لازم  برای تهیه سس سویا


 دانه سویا:چهار پیمانه
  آرد گندم: چهار پیمانه
  آب:2.5 لیتر
  نمک:سه و نیم پیمانه
  مخمر:مطابق دستور


طرز تهیه سس سویا


1-ابتدا دانه‌های سویا را بشویید و پوسته رویی آن‌ها را کاملا جدا کنید.
2-برای این کار دانه‌های سویا را درون یک ظرف بزرگ و روی آن، آب بریزید طوری که دانه‌های سویا کاملا با آب پوشانده شوند. هر چند ساعت یک بار، سویا ها را آبکش و مجدد آب به آن اضافه کنید. این کار را باید حدود ۵ بار در طول شبانه‌روز انجام دهید.
3-آن‌ها را درون یک قابلمه آب بریزید و روی گاز قرار دهید. دانه‌های سویا باید بین ۴ تا ۵ ساعت در همین وضعیت باقی بمانند.


4-دانه‌های سویا را پس از پخته شدن آب کشی و از قابلمه خارج کنید. سویاهای پخته شده را به کمک پشت قاشق یا غذاساز به صورت پوره درآورید.
5-آرد گندم را به پوره سویا اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود.6-بعد از خنک شدن خمیرتان، مخمر را به آن اضافه کنید. هنگام اضافه کردن مخمر با توجه به میزانی که روی بسته ذکر شده است از آن استفاده کنید.

7-خمیر به دست آمده را به یک ظرف منتقل و روی آن را کاملا صاف کنید. سپس به صورت عمودی شیارهایی روی خمیر ایجاد کنید که عمق آن به کف ظرف برسد .

8-مخلوط به دست آمده را با همان ظرف به مدت دو روز در محلی گرم قرار دهید. بعد از دو روز سه و نیم پیمانه نمک را با ۵/۲ لیتر آب داخل یک دبه بریزید و آن‌ را خوب هم بزنید و خمیرهایتان را به محلول آب نمک منتقل کنید و در دبه را محکم ببندید.

9-در هفته اول به صورت روزانه در دبه را باز کنید و با یک قاشق محلول را هم بزنید و دوباره در دبه را بگذارید. به صورت هفته‌ای یک بار همین کار را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه تکرار کنید.

10- یک پارچه توری روی ظرفی گود پهن کنید و مواد داخل دبه را روی آن بریزید.

11-سس سویای خود را داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.