کد خبر : 266165 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - 09:35
تاثیر خوشبینی بر عمر طولانی نتایج یک‌تحقیق جدید روی 160 هزار نفر نشان داد که خوش‌بین‌ترها به‌احتمال زیاد عمر طولانی‌تری خواهند داشت؛ از باورهای اشتباه درباره خوش‌بینی گفتیم

دنیای قلم - خوش‌بین بودن به‌ویژه در زندگی‌های امروزی که مشکلات از همه طرف ما را احاطه کرده‌اند، کار ساده‌ای نیست. بر اساس تحقیقات جدید که یافته‌های کامل آن‌ها از طریق وب ام‌دی(یکی از محبوب‌ترین وب سایت‌‌های پزشکی و مراقبت‌‌های بهداشتی) قابل دسترسی است و در گاردین هم چاپ شده، افرادی که خوش‌‌بین‌تر هستند به احتمال زیاد عمر طولانی‌‌تری خواهند داشت. در مطالعه‌‌ای روی 160 هزار نفر، افرادی که بالاترین میزان خوش‌‌بینی را داشتند، 5.4 درصد طول عمر بیشتری نسبت به آن‌هایی نشان دادند که کمتر خوش‌‌بین بودند(منبع: ایرنا). به همین بهانه از خوش‌بینی، ضرورت آن و باورهای اشتباه درباره‌اش گفتیم.

 

    خوش‌بین‌ها، غیرواقع‌بین نیستند


«هیامی کوگا»، سرپرست تیم تحقیقاتی درباره این پژوهش گفته: «بخش اعظم نتایج این تحقیقات نشان می‌‌دهند که افراد خوش‌‌بین‌‌تر، غیرواقع‌‌بین نیستند و نباید این دو موضوع را به یکدیگر ارتباط داد». «کوگا» در ادامه گفته: «در عوض آن‌ها همواره راهی می‌یابند تا آینده روشن‌تری را برای خود و دیگران متصور شوند. در واقع مردم خوش‌‌بینی را افزایش توانایی حل مشکلات و مقابله تاثیرگذار با چالش‌‌های پیش رو در زندگی می‌‌دانند.»


خوش‌بینی یعنی نگاه عقلانی به زندگی


حتما تابه‌حال بارها از افراد مسن شنیده‌اید که در هر اتفاق سخت و شنیدن گله‌گذاری‌های دیگران از زندگی می‌گویند که نیمه پر لیوان را ببین. اما نیمه پر لیوان را دیدن یا همان خوش‌بینی چیست و چطور به دست می‌آید؟ خوش‌بینی به معنای نگاه عقلانی و عمیق به زندگی داشتن است. فرد خوش‌بین در لحظات سخت و موقعیت‌های دشوار زندگی می‌تواند مسائل را بسنجد و تحلیل کند و نکات مثبتی را بیابد که با انرژی گرفتن از آن‌ها تلاش کند تا از پس سختی‌ها و مشکلات زندگی برآید. 


 پذیرای احساسات منفی خود باشید


خوش‌بینی به هیچ وجه به این معنا نیست که شما نباید هیچ‌گاه از چیزی ناراحت شوید یا در مواقع بروز اتفاقات تلخ و بحرانی، اوضاع را عادی و خود را مقاوم جلوه بدهید، بلکه واکنش منفی و احساس غم و ناراحتی در مقابل مشکلات واکنش طبیعی انسان است و باید به جای سرکوب، احساسات منفی خود را بپذیرید، اما رفتار غیرخوش‌بینانه این است که ابراز احساس منفی به صورت عادت و طولانی مدت شود. شما باید سعی کنید تا احساس‌تان را کنترل کنید و در زمان مخصوص و به اندازه لازم آن را بروز دهید.


حرف‌های ذهن‌تان را تحلیل کنید


بررسی کنید که پس از هر واقعه و رویداد در ذهنتان آیا جوانب منفی آن را بزرگ می‌کنید و آیا مرتب خود را سرزنش می‌کنید و همه چیز را مطلق، سیاه و منفی می‌بینید؟ در این صورت نیاز به تمرین‌های مدیریت ذهنی دارید تا با استفاده از ذهن‌آگاهی بتوانید به روان‌تان آرامش دهید و با تکنیک‌های تنفسی و ذهنی، نسبت به احساسات‌تان کنترل داشته باشید و خود را از هجوم افکار منفی و قضاوت‌های اشتباه رها کنید.


 هر روز، یکی از داشته‌هایتان را بنویسید


سعی کنید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، به نعمت‌ها و چیزهای خوبی که خداوند به شما هدیه داده و با تلاش در زندگی به دست آورده‌اید، فکر کنید. هر روز یک جمله از نعمت‌ها و زیبایی‌های زندگی‌تان را یادداشت کنید، آن یادداشت را در مکان‌های مختلف خانه قرار دهید و بابت آن‌ها خدا را شکر کنید. توجه به نکات مثبت زندگی و شاکر بودن باعث آرامش روح و روان و افزایش انرژی مثبت در زندگی می‌شود.


 خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه با دیگران


دیدن نکات مثبت و خوشبختی در زندگی دیگران و احساس کمبود، یکی از دلایل بدبینی است پس اگر می‌خواهید نگاه مثبتی به زندگی داشته باشید، بپذیرید که قرار نیست همه انسان‌ها زندگی شبیه به هم داشته باشند و خوشبختی را به یک اندازه، از یک زاویه و مانند هم تجربه کنند. بنابراین به جای مقایسه و سرزنش خود به دنبال پیدا کردن راه‌های بهتر زیستن و خوشبخت‌تر شدن در زندگی خود باشید.


 لبخند را به چهره‌تان بیاورید


هیچ اشکالی ندارد اگر در موقعیت‌های بی‌ربط مانند انجام کارهای خانه، تماشای تلویزیون، کتاب خواندن و ... لبخند بزنید. یک لبخند ساده و ملیح بر صورت، هم شما را زیباتر نشان می‌دهد و هم این که باعث احساس مثبت نسبت به زندگی و حال و آینده می‌شود. مهم‌تر از آن، اطرافیان‌تان هم با دیدن شما انرژی مثبت می‌گیرند و باعث افزایش شادی در خانواده می‌شوید.


 علایق‌تان را شناسایی کنید


کمی برای خودتان وقت بگذارید و با محیط اطراف‌تان تعامل کنید. علایق‌تان را شناسایی و سعی کنید در همان حوزه قدمی روبه جلو بردارید و کاری انجام دهید که خوشحال‌تان کند و به شما احساس و انرژی مثبت بدهد. این کار می‌تواند از تغییر دکور اتاق‌تان باشد تا شناخت انسان‌ها و فرهنگ‌های مختلف، گردش در طبیعت یا حتی آموختن یک هنر جدید.
نویسنده : سیده‌زهرا جلیلی‌هاشمی| ‌ روان‌شناس