کد خبر : 256015 تاریخ : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد - 19:24
تورم چگونه ۵۰ درصد شد؟ این جمله آقای وزیر اقتصاد که گفته «می خواهیم نرخ تورم را کاهش دهیم» به معنی آن است که سرعت رشد قیمت ها کاهش خواهد یافت، نه آنکه قیمت ها کاهش یابند.

دنیای قلم -رسیدگی به معیشت مردم از جمله شعارهای دولت سیزدهم بود اما هر چه از روی کارآمدن این دولت گذشته قیمت کالاها و خدمات فزونی یافت تا آنکه این روزها آثار مخرب گرانی بر زندگی مردم، صدای طرفداران دولت را نیز درآورده است.

به گزارش سایت فردا، «نصف کردن نرخ تورم و سپس تک رقمی کردن آن» وعده ای بود که یک سال پیش سیدابراهیم رئیسی قول آن را به مردم داد، گرچه این شعار تا به امروز محقق نشده است اما رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اخیرا از کاهشی شدن نرخ تورم در آینده نزدیک سخن گفتند. در میان سئوال اصلی آن است که آیا معنی این خبر آن خواهد بود که جامعه به زودی طعم مهار تورم و تثبیت قیمت ها را خواهد چشید؟

آلبرت بغزیان درباره وعده دولت برای کاهشی شدن نرخ تورم گفت: به افزایش قیمت ها تورم می گویند. عواملی که منجر به تورم ۵۰ درصدی شدند اتفاق افتادند بنابراین الان دیگر دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد. این جمله آقای وزیر اقتصاد که گفته «می خواهیم نرخ تورم را کاهش دهیم» به معنی آن است که سرعت رشد قیمت ها کاهش خواهد یافت، نه آنکه قیمت ها کاهش یابند.

وی افزود: در واقع ما افزایش قیمت ها را خواهیم داشت اما با سرعت رشد آرامتر. به عنوان مثال نرخ تورم ۴۰ درصد، سپس ۳۰ درصد، بعد ۲۰ و در نهایت به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد معنایش کاهش قیمت ها نخواهد بود بلکه رشد قیمت‌ها کُند می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دولت به جای آنکه تلاش کند رشد قیمت ها را کم کند، باید در مسیر کاهش قیمت ها گام بردارد. همین الان مردم قدرت پر کردن سفره خود را ندارد، حالا چه رسد به اینکه ما افزایشی هم برروی قیمت ها بگذاریم ولو کمتر از میزان سال گذشته.

وی با بیان اینکه اصلا دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد، ادامه داد: اساسا چرا به دنبال دلیلی می گردیم که توجیه کنیم همیشه باید تورم داشته باشیم. مگر تورم فصل است که بگوییم با گردش فصل ها باید منتظر آمدن فصل جدید تورم باشیم. حالا در آمریکا ۱۰ درصد تورم آن هم به خاطر گندم و برخی اقلام شده است ولی این طور نیست که وضعیت تورمی به شکل دائمی ادامه پیدا کند. ما باید کاهش قیمت ها را به مردم نوید دهیم، نه کاهش رشد قیمت ها را.

این استاد دانشگاه بیان کرد: این روزها صحبت از مهار تورم می شود، معنای این حرف آن است که سیلی راه افتاده و ما می خواهیم جلوی آن را بگیریم. اگر ما فکر می کنیم رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد باید برای آن دلیل داشته باشیم. برجام به هم خورد افزایش قیمت داشتیم. نرخ ارز به ۳۰ هزار تومان رسید، افزایش قیمت داشتیم. ارز ۴۲۰۰ حذف شد، افزایش قیمت داشتیم. دیگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که ما باید انتظار افزایش قیمت داشته باشیم؟ مگر اینکه دولت می خواهد یکجوری به آنها که می خواهند قیمت ها را بالا ببرند، چراغ سبز نشان دهد، با این شرط که رشد قیمت ها کمتر از سال یا ماه گذشته باشد.

بغزیان افزود: کاهش نرخ تورم که هنر نیست، ما اصلا نباید رشد قیمت داشته باشیم چون هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. یک دلیل وزیر اقتصاد بیاورد که ماه آینده باید قیمت لبنیات یا مرغ و تخم مرغ بالا برود. مگر آنکه ما بخواهیم بهانه به دست کسانی بدهیم که براساس حرص و طمع قیمت اقلام مورد نیاز جامعه را بدون هیچ دلیلی بالا ببرند.