کد خبر : 255483 تاریخ : ۱۴۰۱ شنبه ۷ خرداد - 08:40
فاجعه متروپل، نشانه‌ اوج فساد

دنیای قلم -  متاسفانه كشوری كه قرار بود الگوی پاكدستی و مدیریت صالحان باشد، روزبه‌روز بیشتر در فساد و مدیریت ناصالحان گرفتار می‌شود. 
 فساد در انواع آن، اكنون در بخش‌هایی عمده از كشور ما به‌ نحو نظام‌مند وجود دارد و اختصاصی به افراد و شبكه‌های پایین‌دستی و خرده‌پا ندارد؛ سقوط متروپل آبادان كه هنوز پس از ده‌ها ساعت، حتی تعداد كشته‌ها و مصدومین آن مشخص نشده، فقط یكی از نمونه‌های عمق فساد و بی‌لیاقتی در مدیریت كشور است.

 
حمایت از كارخانجات تولید ارابه‌های مرگ كه ده‌ها هزار نفر را همه‌ساله به كام مرگ می‌فرستند، مگر علتی به غیر از فساد نظام‌مند و بی‌لیاقتی گردانندگان امور دارد؟ 


به‌علت فقدان نهادهای دمكراتیك و سازمان‌های نظارتی غیرحكومتی یا تضعیف شدید و هدفمند این نوع نهادها كه در برخورد با كانون‌های وكلای دادگستری مستقل، كاملا مشهود است، سبب شده كه فساد در كشور به مراتب بالایی برسد و به اصطلاح تا استخوان نفوذ كند.
تعداد معتنابهی از كسانی كه در كشور ما خود واجد منابع قدرت هستند یا به آنها دسترسی داشته و آنها را همراهی می‌كنند، به راحتی می‌توانند از رهگذر فساد، سودهای كلان و بی‌حد و حصر ببرند و صاحب آلاف و الوف بشوند و از سرمایه عمومی و ملی متعلق به ملت، برای خود شركت‌ها و مستغلات در داخل و خارج كشور، هرجایی كه بخواهند، از امریكا و كانادا تا تركیه و امارات و... فراهم سازند و مردمان فاقد قدرت را كه صاحبان اصلی كشور و انقلاب اسلامی هستند و جان خود و جوانان‌شان را برای حفاظت از تمامیت ارضی و استقلال كشور فدا كردند، قربانی مطامع خود سازند و سرنوشت و جان آنان را اینگونه به بازی بگیرند.


استان زرخیز خورستان، با وجود اینكه خود دارای بزرگ‌ترین منابع درآمدی كشور بوده و در جنگ تحمیلی، شهرها و روستاهای آن، از جمله آبادان و خرمشهر، بیشترین آسیب‌ها و خسارات را متحمل شده، ولی آنچنان‌كه شأن این استان و مردم فداكار و مظلوم آن می‌باشد، پس از جنگ مورد توجه مسوولین سطح بالای كشور واقع نشده و مدیران نالایق و فساد گسترده اداری، چنین بلایایی را برای مردم این استان سبب شده‌اند.
ضمن عرض تسلیت به تمامی هم‌میهنان عزیز، خصوصا مردم شریف خورستان و آبادان سرفراز، به ویژه خانواده‌های مصیبت‌دیده، از مدیریت كلان كشور می‌خواهیم كه بدون فوت وقت دستور رسیدگی قاطع و سریع به علل وقوع این فاجعه و شناسایی و پیگیری قضایی مسببین آن و جبران صدمات وارده بپردازند و با برخورد قاطعانه در ریشه‌كنی فساد و عزل مدیران ناصالح گماردن مدیران توانمند و پاكدست، نسبت به پیشگیری از تكرار چنین فجایعی در كشور اقدام كنند.

محسن رهامی- روزنامه اعتماد