کد خبر : 223737 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ آذر - 11:31
فشار خون را چطور کنترل کنیم؟ با ساده‌ترین روش برای کنترل فشار خون آشنا شوید.

دنیای قلم -متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه دردهای قلبی تیرکِشنده نیستند و حداقل یک دقیقه طول می‌کشند گفت: معمولا دردهای قلبی در هنگام فعالیت روی می‌دهند و درد در وسط قفسه سینه احساس می‌شود.

محمود افتخارزاده متخصص قلب و عروق در پاسخ به اینکه آیا می‌توان با ورزش فشار خون بالا را کنترل کرد گفت: ورزش قطعا موجب پیشگیری و همینطور کاهش فشار خون می‌شود اما نمی‌تواند به تنهایی و بدون کمک دارو فشار خون را به حدی برساند که بتوان دارو را حذف کرد.

وی درباره ضربان نرمال قلب در کودکان توضیح داد: نوزادان ضربان تندتری نسبت به افراد بالغ دارند. هرچه رشد بیشتر می شود ضربان قلب هم کاهش می‌یابد و یکی از دلایل مهم آن هم فعال بودن سیستم سمپاتیک در کودکان است. معمولا اگر سرعت بالای نبض در کودکان عادی بوده و علامتی نداشته باشد و تاکی کاردی سینوسی فیزیولوژی دوره کودکی بوده و بیماری تلقی نمی‌شود. اما برخی آریتمی‌ها در اطفال هستند که ضربان قلب کودک به صورت مداوم تند است و می تواند موجب آسیب به عضله قلب شود بنابراین بهتر است کودکانی که ضربان قلب بالایی دارند حتما نوار قلب بگیرند تا اطمینان یابند که ریتم قلب سینوسی است . اگرچه این نوع آریتمی شیوع کمی دارد.

فشار خون را چطور کنترل کنیم؟
افزایش ضربان قلب با استرس


متخصص قلب و عروق کشورمان با اشاره به اینکه در زمان استرس ضربان قلب افزایش می‌یابد گفت: دردهای قلبی تیرکشنده نیستند و معمولا حداقل یک دقیقه طول می‌کشند. این دردها در هنگام فعالیت و در وسط قفسه سینه اتفاق می‌افتد و می تواند تا 4 دقیقه هم ادامه پیدا کند. اگر فردی علاوه بر افزایش تپش قلب علائمی همچون عرق سرد هم در هنگام استرس داشت حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند.


بیشتر بخوانید: چه کسانی بیشتر به تیروئید پرکار مبتلا می‌شوند


افتخارزاده در توضیح بزرگ شدن دریچه میترال گفت: این واژه معمولا در خصوص نارسایی دریچه میترال به کار می‌رود. هنگام انقباض بطن چپ که باید خون از دریچه وارد ریشه آئورت شده و در بدن پخش شود از دریچه برگشته و وارد دهلیز می‌شود. اگر مقدار برگشت این خون کم باشد اهمیت چندانی ندارد ولی اگر این مقدار زیاد بوده و منجر به بزرگ شدن و ضعیف شدن عضله بطن چپ شده باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا شدت نارسایی دریچه مشخص شود.

منبع: فارس