کد خبر : 223331 تاریخ : ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر - 18:18
سیاست عجیب دولت برای عادی انگاری کرونا توسط مردم وزهای پایانی هفته گذشته، فقط به مدت دو روز، فوت كرونا به كمتر از 200 نفر و ابتلای جدید به كمتر از 10 هزار نفر در روز رسید ولی دوباره، آمار روزانه فوت و ابتلا به اعداد نگران‌كننده بالای 200 فوت در روز و بالای 10 هزار ابتلا در روز افزایش یافت.

دنیای قلم -تداوم فوت روزانه كمتر از 200 نفر و ابتلای روزانه كمتر از 10 هزار نفر آن هم برای مدت زمان قابل توجه؛ مثلا در بازه زمانی 10 روزه یا دو هفته‌ای، به یك رویای دوردست تبدیل شده است.

 

روزهای پایانی هفته گذشته، فقط به مدت دو روز، فوت كرونا به كمتر از 200 نفر و ابتلای جدید به كمتر از 10 هزار نفر در روز رسید ولی دوباره، آمار روزانه فوت و ابتلا به اعداد نگران‌كننده بالای 200 فوت در روز و بالای 10 هزار ابتلا در روز افزایش یافت. بنا به اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 20 تا 21 مهر، ۱۹۴ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و 12 هزار و 298 مبتلای جدید هم در كشور شناسایی شد. در همین بازه زمانی، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر و مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید.در چنین شرایطی كه متخصصان عفونی و مسوولان بیمارستان‌های محل بستری مبتلایان كرونا، نسبت به شكنندگی جدی كاهش نامحسوس گردش ویروس در كشور هشدارهای پیاپی می‌دهند، به محض كاهش نسبی و حداقلی در آمار فوت و ابتلای كرونا، مسوولان سیاستگذار دست به شكر‌گزاری برمی‌دارند و در پی آن، مردم چمدان سفر می‌بندند و نفس جاده‌ها از ترافیك بند می‌آید و خیابان‌ها و رستوران‌ها و مراكز خرید و بازارها مملو از جمعیت می‌شود و... همه این شلوغ‌كاری‌ها در حالی اتفاق می‌افتد كه تا امروز، حداكثر 24 درصد جمعیت كشور با تزریق دومین دوز واكسن كووید 19، مصونیت نسبی در مقابل ابتلای شدید و مرگ كرونا پیدا كرده‌اند. بنا به آخرین اعلام وزارت بهداشت، طبق آمار تجمیعی واكسیناسیون تا 21 مهر سال جاری، در مجموع 68 میلیون و 357 هزار و 307 دوز واكسن كرونا تزریق شده كه از این جمع، 46 میلیون و 809 هزار و 100 دوز مربوط به نوبت اول و 21 میلیون و 548 هزار و 207 دوز مربوط به نوبت دوم است. 

موج ششم کرونا

 

دیروز جعفر صادق تبریزی؛ رییس مركز مدیریت شبكه وزارت بهداشت اعلام كرد كه 20 میلیون و 778 هزار و 880 نفر از جمعیت كشور، دومین دوز واكسن را هم دریافت كرده‌اند كه با این حساب، 24 درصد از جمعیت 85 میلیون نفری كشور، به‌طور كامل در مقابل كرونا مصون شده‌اند اگرچه كه معلوم نیست به چه دلیل وزارت بهداشت كه حالا واكسیناسیون كودكان را هم در دستور كار قرار داده، همچنان اصرار دارد كه باید همچنان قائل به ایمن‌سازی 70 درصد جمعیت كشور برای شكستن چرخه ویروس باشیم و با همین استدلال، اعلام می‌كند كه جمعیت هدف برای مصون‌سازی كشور، فقط 61 میلیون نفر هستند. 

 


در حالی كه خطر همزمانی آنفلوآنزا و كووید 19، چند روز دیگر بر سراسر كشور سایه می‌اندازد و وزیر بهداشت هم بارها خاطرنشان كرده كه آبان ماه و كمتر از 10 روز دیگر باید منتظر پیك ششم كرونا در كشور باشیم و هنوز هم واكسن آنفلوآنزای وارداتی با افزایش قیمت 5 برابری نسبت به سال قبل، چنان گران است كه اقلیتی از جمعیت كشور قادر به تهیه آن هستند و خط تولید واكسن ایرانی هم آن‌طور كه مسوولان انجمن داروسازان گفته‌اند، حتی راه‌اندازی هم نشده، نادیده گرفتن ترس از موج دو بیماری مهلك و مرگبار، یك تهدید جدی برای سلامت ایرانیان است. دیروز عضو كمیته علمی كشوری كرونا و رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد كه «حتما در روزهای آتی افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت.»

 


استدلال پیام طبرسی برای این هشدار، رصد موج سفرهای داخلی و خارجی و عادی‌سازی ترددهای اجتماعی در سراسر كشور در تعطیلات چند روزه هفته گذشته بود. تعطیلاتی كه فقط در یكی از راه‌های مواصلاتی كشور؛ در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی، افزایش بار ترافیكی 111 درصدی را رقم زد. طبرسی دیروز در هشدارهای خود با اشاره به هنجارشكنی‌های غیر قابل توجیهی كه طی روزهای گذشته در بازگشایی جاده‌ها و رفع محدودیت از بسیاری تجمع‌های اجتماعی و عمومی و همچنین برگزاری پیاده‌روی اربعین در داخل و خارج از ایران و مراسم مذهبی پایان ماه صفر و سفرهای تفریحی بدون هیچ گونه نظارت و محدودیت اتفاق افتاده، تاكید كرد: «تنها امیدواری ما این است كه پیكی مشابه پیك پنجم برای‌مان رخ ندهد و بیماری در حد قابل كنترلی بماند.متاسفانه یك مشكل ما این است كه افراد بیمار آزادانه در شهر تردد می‌كنند و عامل انتقال بیماری به سایرین می‌شوند، باید بتوانیم آنها را كنترل كنیم.»

 


یكی از مواردی كه می‌تواند مصداق سوءمدیریت باشد، اتكای مسوولان به تغییر رنگ‌بندی شهرها به عنوان ملاك برچیده شدن بساط بیماری است. طی روزهای گذشته و به دنبال خروج تعداد زیادی از شهرها از وضعیت قرمز و افزایش تعداد شهرهای در وضعیت نارنجی و زرد و آبی، برخی مسوولان استانی از برگزاری «جشن شكست كرونا» خبر داده‌اند در حالی كه موج ابتلا، بستری و فوت همچنان در كل كشور پابرجاست اگرچه كه نسبت به سه ماه قبل، تغییرات كمی قابل توجهی در این آمار اتفاق افتاده است.

 

طبرسی هم در صحبت‌های خود اشاره داشت كه تغییر رنگ‌بندی شهرها از بابت وضعیت قرمز یا نارنجی یا زرد، نمی‌تواند ملاك دقیق و علمی برای اطمینان از بابت رفع خطر شیوع بیماری و چرخش ویروس در جامعه باشد و گفت: «رنگ‌بندی‌ها بیشتر برای كارهای آماری است و برای واكنش سریع كارایی ندارد. زمانی كه آمار در حال افزایش است، متوجه نمی‌شویم و وقتی كه وضعیت قرمز شد تازه به فكر می‌افتیم؛ درحالی كه باید اقداماتی انجام دهیم كه به آن فاز نرسیم.»

منبع: اعتماد