کد خبر : 223327 تاریخ : ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۲ مهر - 16:18
با حس گزنده طردشدن چطور کنار بیاییم؟ طرد شدن در یک رابطه بسیار آزار دهنده است با این حس چطور کنار بیاییم

دنیای قلم -وقتی نوجوان هستیم، در کنار دوستان‌مان حس بهتری داریم، کامل‌تر هستیم، بیشتر از هر وقت دیگری خودمان هستیم و لذت زندگی را بهتر تجربه می‌کنیم. با توجه به این نکات،  وقتی دوستی ما را رها می‌کند، رفاقت را به‌هم می‌زند و به‌اصطلاح ما را طرد می‌کند، حال‌مان می‌تواند به‌شدت خراب شود. در این مطلب می‌خواهیم نکاتی را مرور کنیم که در روزهای تلخ و تار به‌هم خوردن رابطه‌ای صمیمانه بهتر است درنظر داشته‌باشیم.

 


    این 2بخش مهم را دریابید


در روزهای دشوار بعد از به‌هم خوردن رابطه‌ای صمیمانه لازم است از دو نظر به وضعیت خودتان توجه داشته‌باشید: آن چه احساس می‌کنید و آن چه درباره اش فکر می‌کنید. رابطه بین این دو بخش، متقابل است. برای همین هم تغییر در یک بخش باعث تغییر در بخش دیگر می‌شود. اما در این دو بخش چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

حس طرد شدن


    احساسات را جدی بگیرید


بسیاری از افراد در روزهای ابتدایی بعد از ترک شدن بین عصبانیت، تمایل برای انتقام، غم، سرزنش خود و ناامیدی تا دلتنگی برای آن فرد و... درحال نوسان هستند. برای مدیریت بهتر این احساسات به چند نکته توجه کنیم:
   احساسات خود را همان‌طور که هستند ببینید. در پی فشار آوردن به خودتان که «نباید این طور حس کنم»، نباشید.
   برای کنارآمدن بهتر با این احساسات از دو روش کمک بگیرید: با فرد قابل اعتماد و رازداری درباره آن‌ها صحبت کنید و احساسات خودتان را روی کاغذ بیاورید. نوشتن باعث می‌شود تا احساسات روشن‌تر شوند و کمتر آزاردهنده باشند.

 


     روی افکارتان دقیق شوید


در این روزها برخی افکار چون: «همه‌اش تقصیر منه»، «هیچ‌کس حال من رو نمی‌فهمه» «من کلا آدم جذابی نیستم»، «من به‌دردنخور هستم» و... ممکن است زیاد به ذهن شما برسد. توجه به برخی نکات در این زمینه کمک‌کننده است:
   غالب نوجوانان تجربه‌ طرد و کنارگذاشته شدن را دارند. گاهی طرد از سوی یک دوست است، گاهی کنار گذاشته شدن از تیم ورزشی و گاهی رد شدن در یک مسابقه مهم. اگر توجه کنیم که افراد زیادی تجربه مشابه (البته نه قطعا همانند) ما  را دارند، کمتر احساس تنهایی می‌کنیم و همین هم فشار را کم می‌کند.


   عباراتی که کلماتی چون «همه»، «همیشه»، «هیچ‌وقت»، «کلاً» و... دارند در روان‌شناسی به‌عنوان عبارات غیرمنطقی درنظر گرفته می‌شوند. در افکاری که به ذهن‌تان می‌رسد، دقیق شوید و این جملات را پیدا کنید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند تأثیر این جملات اشتباه و غیرمنطقی را کم کند، پیدا کردن دلایل و شواهد علیه آن‌هاست. موفقیت‌ها، تعریف‌ و تمجیدها و خلاصه لحظاتی را که حس کرده‌بودید کارتان درست است، مرور کنید. این کار کمک می‌کند عبارات غیرمنطقی را بهتر به چالش بکشید.
   در این‌روزهای تلخ به خودتان یادآوری کنید که آینده می‌تواند متفاوت باشد و شما بزرگ‌تر، توانمندتر و آگاه‌تر خواهیدشد.

 


     تجربه کسب کردن را دست‌کم نگیرید


گاهی همین اتفاقات می‌تواند کمک کند تا نقاط ضعف‌مان را بهتر بشناسیم. متوجه شویم کجاها باید مرزهای‌مان را بهتر مشخص کنیم یا مهارت‌های ارتباطی خودمان را تقویت کنیم.
 این تجربه کسب کردن را دست‌کم نگیرید اما درعین حال خیلی هم زود سراغش نروید که می‌تواند مانع تجربه کامل احساسات و شناخت افکارتان شود.