دنیای قلم- خرید کردن یکی از کارهایی است که نیاز به مهارتهای خاصی دارد. در دنیای مدرن امروز ما به طور مرتب در معرض بمباران تبلیغات کالاهای پر زرق و برق قرار داریم. کارشناسان بازاریابی میدانند که چگونه ما را وادار به خرید کردن کنند. اما آیا ما به تمام وسایلی که میخ ریم نیاز داریم؟
برای مهار و کنترل خودمان در برابر خرید بی رویه راه های زیادی وجود دارد. با دانستن یک سری نکات می توان خرید خوب را تجربه کرد. قبل از اینکه نکات خرید خوب با هم مرور کنیم، بیایید تفاوت بین نیاز و خواسته را مقایسه کنیم.
نیاز
طبق فرهنگ لغت، نیاز، یک احتیاج، وظیفه ضروری یا التزام است. نیاز ضرورتی است که ناشی از شرایطی خاص است.
خواسته
خواسته، یک آرزو، هوس، تقاضا یا یک میل است.
فراموش نکنید کالایی که خرید میکنید باید دارای سه ویژگی هم زمان باشد؛ «پایینترین قیمت»، «بالاتریت کیفیت»، «کاربردی بودن». تعجب نکنید!. حالا یک بار دیگر آن سه ویژگی را بخوانید و بعد به این نکته فکر کنید که خریدهای یک هفته اخیرتان تا چه حد از این سه ویژگی برخوردار بودند؟ منظور من هرسه این ویژگیها است. به احتمال بسیار زیاد اگر منصفانه به خریدهایتان دقت کنید متوجه میشوید که بسیاری از آنها فاقد این هرسه ویژگی با هم بودند. اگر اینطور باشد شما ناگزیرید از این به بعد با مهارتهای خرید آشنا شوید.
در این صورت میتوانید برای صرفه جویی کردن هم برنامه ریزی داشته باشید خریدی که تنها نیاز و احتیاجات ما را برطرف کند یک خرید خوب خواهد بود که از هدر دادن پول هم جلوگیری میکند.
خستگی و گرسنگی باعث میشود که خرید موفقی نداشته باشید اما وقتی با نشاط و سر حال به خرید بروید انتخاب بهتری هم خواهید داشت. خرید نیاز به تمرکز دارد و باید به اندازه ی کافی وقت و حوصله برای آن داشته باشیم.
سعی کنید که برای خرید رفتن زمان بندی مناسب داشته باشید چون خرید نیاز به صرف وقت و زمان دارد بنابراین یک روز مشخص که وقت بیشتری دارید را برای خرید انتخاب کنید. ساعاتی از روز را که بهتر میتوانید خرید کنید و حوصله ی بیشتری هم دارید را برای خرید انتخاب کنید. برخی خرید را به ساعات اولیه ی صبح اختصاص میدهند و برخی عصر و شب را برای خرید انتخاب میکنند این بستگی به وقت آزاد شما برای خرید دارد.
ممکن است که عابر بانک شما را تشویق به خرید بیشتر کند اما وقتی بودجه بندی داشته باشید چه با استفاده از پول نقد و یا کارت عابر همان هزینه های که در نظر دارید برای خرید پرداخت میکنید بنابراین همیشه یک بودجه ی مشخص را برای خرید همراه داشته باشید.
خیلی از اوقات به دلیل عدم وجود برنامه ریزی صحیح به تهیه و خرید کالاهایی میپردازیم که علاوه بر داشتن هزینه ی زیاد مورد استفاده ی ما نیستند اما با بودجه بندی برای خرید هر کالایی به تناسب قیمتی که کالاها دارند پول پرداخت میشود بنابراین کمتر برای خرید کالاهای گران قیمت و غیر ضروری پول پرداخت میشود.
تهیه یک لیست خرید باعث میشود که تنها مایحتاجی را که لازم داریم تهیه کنیم و از خرید کالاهای بی مورد هم اجتناب شود. تهیه ی یک لیست به ما نشان میدهد که فقط کالاهایی را که نیاز داریم تهیه کنیم با این لیست هم مایحتاج خود را میخرید و هم اینکه یک خرید موفق با حداکثر میزان صرفه جویی خواهید داشت.
بعضی کالا ها مصرف مداوم دارند. مثلا دستمال کاغذی ، لوازم شوینده و... این نوع کالاها که تاریخ مصرف طولانی مدتی هم دارند در بسته های بزرگ تر و چند لیتری بخرید تا هزینه هایتان کاهش یابد.
در بسیاری موارد وقتی از افراد به ویژه خانم ها دلیل برخی خرید هایشان را جویا می شوید تنها پاسخی که می شنوید دوست داشتن است. اما دوست داشتن کافی نیست. برای یک خرید موفق باید برای هر خرید دلیل منطقی داشته باشید.
خرید از عمده فروشی ها یا به عبارتی بورس کالا ها به صرفه تر است وقتی وارد مکانی می شوید که چندین و چند فروشگاه با یک زمینه کالا مشغول کارند، فضای رقابتی حاکم است و قیمت ها شکسته خواهد شد. درغیر اینصورت می توان انتظار داشت در بازارهای انحصاری خریدار زیان ببیند.
برخی برند های مشهور برای حفظ پرستیژ کاری اقدام به فروش کالا با قیمت های بالا می کنند. این درحالیست که شما می توانید خیلی از کالاهای باکیفیت را با قیمتی باورنکردنی تهیه کنید. فقط چون برند مشهوری ندارند. پس لطفا قید مارک های پوشالی رابزنید.
برخی فروشگاه های آنلاین برای جلب مشتری تخفیف های خوبی می دهند به آنها هم سری بزنید.
یک پالتو و بارانی در فصل تابستان خریدار ندارد پس فروشنده تخفیف خوبی برای فروشش می دهد. پس بدنیست خرید خارج از فصل را هم در برنامه کارتان قرار دهید. به نظر کارساز می آید.
برای خرید مناسب در مورد قیمت کالا چانه بزنید. هیچ کس از چانه زدن ضرر نکرده شاید تخفیف خوبی گرفتید.
فروشندگان از خریدارانی که چند کالا می خرند استقبال می کنند پس با دوستانتان خرید کنید تا بتوانید تخفیف بگیرید.
به یاد داشته باشید که هر خرید ارزانی، اگر که کالایی که قصد خریدش را دارید اندازهی شما نیست، آن را دوست ندارید یا خواسته یا نیاز واقعی شما را برآورده نمیکند، دیگر ارزان نیست!
پرداختن بیست هزار تومان برای یک پیراهن یا یک جفت کفش یا لوازم آرایشی یا شمعهای معطر یا ساعت تزئینی یا هر چیز دیگری که هرگز نمیپوشید (یا فقط یک بار قرار است بپوشید) یا استفاده نمیکنید، هدر دادن آن بیست هزار تومان است. با گفتن «وای! تخفیف خورده» کارمان را توجیه میکنیم، اما این بیست هزار تومانها روی هم جمع و در آخر تبدیل به رقم زیادی میشوند. شما بیست هزار تومان را از پنجره به بیرون نمیاندازید، بنابراین پولی که به سختی بدست آوردهاید را به دلیل تخفیف قیمت فروش، از پنجره به بیرون پرتاب نکنید. در حراج فقط کالاهایی را بخرید که در لیست خریدتان باشند و به بودجه شما بخورند.
منابع: بیتوته، دیامیرزا و کلاغ