کد خبر : 10940 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن - 20:30
دلایل شایع سرطان‌ها کدام است؟ شایع‌ترین سرطان‌ها در بین ایرانیان چیست؟ علت ابتلا به آنها کدام است؟ در این رابطه بیشتر بخوانید.

دنیای قلم_ حسین کامران‌زاده فوق‌تخصص خون و سرطان: یکی از دلایل شایع سرطان‌ها که در منابع علمی به آن بسیار اشاره شده، چاقی است؛ به‌ویژه چاقی در ایجاد سرطان روده که از شایع‌ترین سرطان‌ها در تمامی جهان و یکی از علت‌های مهم مرگ‌ومیر در جهان است؛ نقش تاثیرگذاری دارد. ثابت شده اگر فردی مبتلا به سرطان روده بوده و بهبود پیدا کرده باشد با کاهش وزن می‌تواند از برگشت این بیماری جلوگیری کند. چاقی یکی از علل عمده بروز سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان است.

 

سیگار در بروز سرطان‌های دهان، حلق و ریه نقش اساسی دارد؛ ضمن اینکه مصرف الکل هم به‌ویژه همراه با سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان، مری، معده شود. ورزش با بهبود وزن فرد به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و تغذیه مناسب با مصرف بیشتر میوه‌جات، سبزیجات و کاهش مصرف فست‌فودها و غذاهای چرب و سرخ‌کردنی در جلوگیری از ابتلای انسان به سرطان کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: با تغذیه سالم از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم

 

شایع‌ترین سرطان در جهان

سرطان

شایع‌ترین سرطان در جهان سرطان پوست است؛ به این دلیل اینکه سریع تشخیص داده می‌شود و سریع هم به درمان جواب می‌دهد؛ اهمیت کلینیکی کمتری دارد.

 

اما سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین ایرانیان است.

 

مصرف چای‌داغ در بروز سرطان مری بسیار موثر است و غذاهای دودی و غذاهایی که سرخ می‌شوند و در معرض مستقیم آتش قرار دارند، بالقوه موثرند؛ اگرچه برخی سرطان‌ها هم ارتباط مستقیم با ژنتیک دارند که نیاز به مطالعه بیشتری در این حوزه حس می‌شود.

 

ما باید مراقب باشیم که بیمار نشویم، اما توجه به علامت‌های اولیه سرطان‌ها مثل تغییر اجابت مزاج، خونریزی‌های غیرطبیعی در بدن، وجود توده‌ها و بافت‌های غیرطبیعی و تغییر در رنگ پوست بسیار مهم است. اگر چنین علائمی وجود داشت باید به پزشک مراجعه کرد. از طرف دیگر باید بدانیم بسیاری از سرطان‌ها علاج‌پذیر بوده و حتی پس از درمان عود نمی‌کنند؛ بنابراین بیماران نباید نگران باشند و همدلی بین پزشک، بیمار و خانواده بیمار می‌تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد. وقتی شخص روحیه خوبی داشته باشد، حتما درمان هم تاثیر بهتری خواهد داشت و همکاری بیمارانی که روحیه قوی دارند با پزشک بهتر خواهد بود.