دنیای قلم_گفته میشود قسمت اول سریال قورباغه در عرض دو روز ۴۸ میلیون دقیقه دیده شده است. اینطور که پیداست این مجموعه یا حداقل قسمت اول و ترکیب شخصیتهای آن وامدار فیلم فرانسوی «نفرت» (La Haine) هستند.
در اغلب فیلمهای هومن سیدی میتوان نشانههایی از رویدادهای واقعی یا دیگر فیلمهای سینمایی پیدا کرد. از «خشم و هیاهو» که آشکارا به زندگی ناصر محمدخانی اشاره دارد تا «مغزهای کوچک زنگزده» که برخی آن را یک رونوشت ایرانی از فیلم «شهر خدا» خواندند.
اتفاقات قسمت نخست سریال قورباغه هم حاکی از این است که سیدی در اثر جدیدش هم به سراغ یک فیلم خارجی مشهور و محبوب رفته تا بخشی از داستان و ویژگیهای شخصیتهایش را بر اساس آن شکل دهد. در ابتدای قسمت نخست قورباغه نوشته میشود «برداشت آزاد از La Haine» و در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه بیندازیم بر جهان فیلم نفرت و مشابهتهای آن با سریال قورباغه.
بیشتر بخوانید: رکوردشکنی سریال قورباغه: ۴۰ میلیون دقیقه تماشا در ۴۸ ساعت + فیلم سکانس دلهره آور
فیلم نفرت به کارگردانی متیو کاسوویتس محصول سال ۱۹۹۵ اثری سیاه و سفید است که به مسألهی خشونت جاری در جامعهی فرانسه و تقابل نیروهای پلیس و امنیتی با جوانان و به طور دقیقتر جوانان خلافکار خردهپا میپردازد. سریال سیدی هم حداقل در قسمت نخست به چنین مسألهای اشاره دارد.
قورباغه در دقایق آغازین فضایی ملتهب دارد و سعی میکند دنیای گانگسترها و خیابانگردهای پاریسی و اروپایی را در تهران بازآفرینی کند. در همان دقایق ابتدایی قسمت نخست یک مأمور پلیس توسط دو جوان ناشناس زخمی میشود و در سراسر این قسمت شاهد گفتوگوهایی دربارهی نیروهای انتظامی، سرقت، اسلحه و خشونت میان سه شخصیت محوری داستان هستیم.
سریال قورباغه به تبعیت از فیلم نفرت قصهی خود را با سه شخصیت آغاز میکند. فیلم کاسوویتس در شهرکی در حاشیه شهر رقم میخورد و یک جوان سیاهپوست، یک پسر سفیدپوست فرانسوی و یک جوان عرب را با یکدیگر همراه کرده و ترکیبی جذاب و دوستداشتنی را شکل میدهد. نفرت از جایی شروع میشود که چند ساعت قبل مأمور پلیسی توسط دوستان یکی از این سه شخصیت به شدت آسیب دیده و اسلحه او دزدیده شده است.
یکی از نقاط مثبت این فیلم پرداخت درست و اصولی به این سه جوان، یکی بامزه، یکی بیاعصاب و دیگری متفکر و تمرکز بر تفاوتها و مشابهتهای آنها است که این جمع سه رنگ را به یک تیم قابل قبول و همدلیبرانگیز تبدیل میکند.
سریال سیدی هم چنین داستانی را روایت میکند و سعی دارد با تمرکز بر مغایرتها و همانندیهای شخصیتهایش بیننده را با آنها همراه کند.
شباهتهای این فیلم و سریال تنها به اینجا ختم نمیشود و چند سکانس این دو اثر بسیار شبیه یکدیگر هستند. بهعنوان مثال هومن سیدی موقعیت و دیالوگها سکانس سرقت اتومبیل را بسیار نزدیک به فیلم نفرت ساخته و نوشته است. از لحاظ اجرایی هم میتوان قرابتهای فراوانی میان نفرت و قورباغه و حتی سریالهای محبوب دیگری پیدا کرد، اما نمیدانیم در قسمتهای بعدی هم شاهد چنین نزدیکیهایی خواهیم بود یا سیدی مسیر دلخواه خود را برای روایت و تصویرگری قصهاش در نظر گرفته است.
منبع: دیجی کالا