نقدی بر فیلم استاد با بازی حسن معجونی و سجاد بابایی

نقدی بر فیلم استاد با بازی حسن معجونی و سجاد بابایی

واکنش مخاطبان و منتقدان به فیلم «استاد» با نقش‌آفرینی حسن معجونی و سجاد بابایی که به سوژه آزار جنسی می‌پردازد، چگونه بود؟

دنیای قلم -مصطفی قاسمیان : عصر دیروز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در تهران رسماً آغاز شد و فیلم‌ها در سالن‌های مختلف نمایش داده شدند. نخستین فیلمی که در خانه (کاخ) جشنواره برای اهالی رسانه به نمایش درآمد وبه اصطلاح جشنواره را افتتاح کرد، فیلم «استاد» ساخته سیدعماد حسینی بود که قرار بود ساعت 4 بعد از ظهر روی پرده برود.


ماجرای «استاد» چیست؟


نخستین فیلم جشنواره، موضوعی جالب توجه دارد که کمابیش جنجالی هم هست. در سالی که جنبش می‌تو به سینمای ایران رسید و شماری از هنرمندان علیه چند چهره شناخته‌شده دست به افشاگری زدند، «استاد» به موضوع آزار جنسی می‌پردازد. قصه «گلنوش» دانشجوی رشته معماری که توسط استاد نقاشی‌اش مورد تعرض قرار می‌گیرد. جالب این که نقش «گلنوش» را هدیه حسینی‌نژاد بازی کرده و استاد فیلم، حسن معجونی همسر این بازیگر است. سجاد بابایی که با مجموعه «خسوف» به شهرت رسید و این روزها «سقوط» را در حال انتشار دارد، دیگر هنرپیشه شناخته‌شده این فیلم است. از نکات جالب توجه درباره این اثر، حضور بهروز افخمی در جایگاه تهیه‌کننده آن و محمدحسین مهدویان در جایگاه مشاور کارگردان آن است. سیدعماد حسینی کارگردان این فیلم نیز خودش استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیماست.


یک فیلم متوسط


«استاد» فیلم نخست جشنواره چهل و یکم فجر، آن‌طور که به نظر می‌رسید، سروصدای زیادی به پا نکرد، هرچند بعضی صفحات اینستاگرامی مدعی  شباهت سوژه آن با حواشی زندگی شخصی یک نقاش بسیار مشهور کشورشدند. مازیار حکاک خبرنگار سینمایی رسانه آخرین خبر درباره این فیلم نوشت: «فیلم «استاد» باوجود سوژه جذابی که دارد، اما نتیجه آن ویژه نیست و به اثری معمولی و تلویزیونی تبدیل شده است. با توجه به موضوع حساس، انتظار می‌رفت فیلم جدی‌تری را ببینیم، اما در نهایت خیلی معمولی است. فیلم «استاد» اثری آپارتمانی است که با کمترین هزینه ساخته شده و این هم از جذابیت‌های آن کم می‌کند.» محمد تقی‌زاده روزنامه‌نگار و منتقد سینما نیز این‌گونه واکنش نشان داد: «تم عشق و خیانت و مسیر پرتعلیق و معمایی فیلم که قرار است چالش‌های زناشویی جامعه معاصر ایران را تداعی کند، بیش از هر چیز یادآور فیلم‌های فرهادی به‌خصوص «درباره الی» و «فروشنده» است.» محمد شاکری نیز در بخشی از نقد خود در سینماژورنال نوشت: «حسن معجونی با همان لحن باری‌به‌هرجهت سریال‌های کمدی پرت شده به این جا... سوژه زود رو می‌شود و زود تمام. نه این که به‌موقع تمام شود، اتفاقا کلی هم لفت می‌دهد تا تیتراژ پایانی.»


نشست کم‌عوامل و پرخبرنگار


نشست رسانه‌ای فیلم «استاد» نیز با اتفاقات جالبی همراه بود. در یک اتفاق کم‌سابقه در سال‌های اخیر، فتوکال و نشست فقط با حضور بهروز افخمی تهیه‌کننده، سیدعماد حسینی کارگردان و هدیه حسینی‌نژاد بازیگر برگزار شد، هرچند در اواخر نشست، سجاد بابایی نیز خود را به این برنامه رساند. غیبت حسن معجونی به عنوان شناخته‌شده‌ترین بازیگر فیلم و همچنین دیگر عوامل اثر مانند مدیر فیلم برداری، تدوین‌گر، طراح صحنه و... نیز از جمله اتفاقات قابل توجه نخستین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود. با این حال حضور اهالی رسانه شامل خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در این نشست به اندازه سال‌های گذشته و کاملاً طبیعی جلوه می‌کرد و سالن حسابی شلوغ شده بود.


داورانی که معرفی نشدند


حاشیه مهم این روزهای جشنواره فیلم فجر، معرفی نشدن اعضای هیئت داوران این دوره از جشنواره، با وجود آغاز نمایش فیلم‌هاست! در حالی که در سال‌های اخیر اعلام اسامی داوران جشنواره، به سرعت انجام می‌شد، اما این اتفاق تا ساعت 20:30 و زمان تنظیم این گزارش هنوز نیفتاده است. همچنین اسامی فیلم‌های بخش‌های بین‌الملل و بخش کوتاه نیز اعلام نشده که عجیب و در نوع خود نامتعارف است.  این در حالی است که به طور مثال جشنواره فیلم برلین که قرار است از 27 بهمن آغاز شود، بعد از ظهر دیروز در فاصله 15 روز مانده به شروع، داوران بخش اصلی را معرفی کرد و آذرماه نیز رئیس هیئت داوران را معرفی کرده بود. به نظر می‌رسد جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از نظر نظم، کمابیش در شرایط مناسبی قرار ندارد که ممکن است با وجود وقایع اخیر، چندان هم بی‌راه نباشد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.