چطور دانش آموزان را به درست علاقه مند کنیم

چطور دانش آموزان را به درست علاقه مند کنیم

اگر فرزندمان بگوید از درس ریاضی، علوم یا ... خوشش نمی‌آید باید چه واکنشی داشته باشیم؟

دنیای قلم -  «مامان، بابا، من اصلا از درس ریاضی خوشم نمیاد و حوصله‌اش رو ندارم. هرچی هم می‌خونم، یاد نمی‌گیرم». بسیاری از والدین، چنین جملاتی را از زبان فرزندشان درباره بعضی درس‌‌ها مثل ریاضی، علوم، فارسی و ... شنیده‌اند. واضح است که بازدهی خواندن و یادگیری دروسی که دانش‌آموز به آن علاقه نداشته باشد، بسیار پایین است. اما اگر دانش‌آموزمان گفت من از ریاضی یا علوم و ... خوشم نمی‌آید، او را چطور به مطالعه درسی علاقه‌مند کنیم که درس‌خواندن برایش زورکی نباشد؟ در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

 

   این علاقه‌نداشتن را کم اهمیت جلوه ندهید


درس خواندن، مطالعه و یادگیری کودکان و نوجوانان، موضوع مهمی است که به صورت مستقیم بر آینده آن‌ها تاثیر می‌گذارد. شاید آن‌ها در این سنین اهمیت این موضوع را درک نکنند اما آگاهی والدین از این موضوع، این مسئله را به یکی از دغدغه‌های مهم آن‌ها تبدیل کرده است. همه والدین دوست دارند که فرزندان درس‌خوانی داشته باشند، ولی گاهی اوقات با مقاومت فرزندان‌شان رو‌به‌رو‌ می‌شوند. در قدم اول، والدین به‌جای نادیده گرفتن این علاقه نداشتن، کم اهمیت جلوه دادن آن، تمسخر یا ... باید کودک را درک و با او همدلی کنند.


    پیوند زدن درس با زندگی روزانه


یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن دانش‌آموز به درسی که از آن خوشش نمی‌آید، این است که از کاربردهای آن بگویید و درس خواندن را با زندگی روزانه کودک پیوند دهید. پیوند زدن درس‌ها با زندگی روزانه منجر به درک ملموس و عمیق مفاهیم و موضوعات درسی‌ می‌شود و به خاطرسپاری آن‌ها هم آسان‌تر خواهد شد. همچنین عطش یادگیری دانش‌آموز را بیشتر خواهد کرد. مثلا برای درس علوم، به او بگویید که به نظرت اگر بخواهیم آب خنک بنوشیم، باید آن را در سماور بریزیم یا در فریزر بگذاریم؟ برای ترغیب دانش‌آموز به درس ریاضی، وقتی با او به خرید می‌روید، حساب و کتاب را در توانش به او بسپارید. مثلا بگویید امروز فقط 5 قلم کالا باید بخریم یا نهایتا 100 هزار تومان و نباید بیشتر شود. بگذارید او تاثیر یادگیری بعضی دروس را در زندگی روزمره اش احساس کند.


    آموزش درس با کمک بازی


مطمئناً زمانی که شما در قالب یک بازی و داستان، مطالب مختلف را به کودک‌تان آموزش می دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. طبق نظر روان‌شناسان کودک، برای علاقه‌مند کردن کودک به درس، اگر حوصله و زمان این را داشته باشید که مطالب را با بازی یا به‌صورت تجربه عملی آموزش دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. حتی خود شما هم اگر به‌صورت تجربی کاری را انجام دهید، راحت‌تر به موضوع احاطه پیدا می‌کنید و دیرتر هم از ذهن‌تان پاک می‌شود. این موضوع در کودکان هم صدق می‌کند. علاقه‌مند کردن کودک به این روش برای درس‌های مفهومی مثل ریاضی کاربرد بیشتری دارد.


    استفاده از جذابیت‌های فناوری


فناوری، شیوه‌ای عالی برای جذاب نگه‌داشتن درس‌های کودکان است. کودکان علاقه زیادی به فناوری دارند بنابراین سعی کنید از بعضی نرم‌افزارها یا فیلم‌های آموزشی کمک بگیرید. اگر استفاده از فناوری را در دستور کار قرار دهید، میزان افزایش یادگیری در کودک را در بعضی دروس به خوبی می‌بینید.


    اجازه دهید که معلم شما بشود


به عنوان یکی از والدین، فرصتی را فراهم کنید تا فرزندتان آن چه را یاد گرفته است، به شما آموزش دهد. این کار، باعث می‌شود به یادگیری آن علاقه مند شود تا بتواند برای شما توضیح دهد. همچنین اگر کودک‌تان برای حل مسئله‌ای در تلاش است به او جواب را نگویید. به جای آن، از او سوالاتی مشخص درباره مفهوم درسی بکنید، مثل چطور‌ می‌دانی که ....؟ یا راه‌حل‌های این مسئله به نظرت چیست؟


    یک توصیه به معلم‌ها


فراهم کردن شرایط آموزش بچه‌ها به همدیگر هم تاثیرات مثبت دارد. وقتی بچه‌ها مسئول یادگیری خودشان یا دیگران شوند برای یادگیری هر چه کامل‌تر دروس تشویق‌ می‌شوند. در همین زمینه به معلم‌ها توصیه می‌شود، شرایط را برای آموزش بچه‌ها به یکدیگر فراهم کنید. برای هر دانش‌آموز، یک موضوع تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید مطلبی درباره این موضوع تهیه کنند؛ حالا مسئولیت کلیات و جزئیات این موضوع بر عهده آن‌هاست. وقتی مطلب را آماده کردند، آن‌ها را مجبور کنید اطلاعات را به گروهی کوچک از دانش‌آموزان یا کل کلاس ارائه دهند. بچه‌ها را مجبور کنید دو به دو یا در گروه‌های کوچک با هم کار کنند. به جای کمک گرفتن از شما، آن‌ها را تشویق کنید برای حل هر مشکلی به همدیگر تکیه داشته باشند و یادگیری را جذاب کنید.
فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.