رقابت 24 فیلم جشنواره فجر از امروز/ کدام بازیگران با نقش‌های متفاوت می‌آیند؟

رقابت 24 فیلم جشنواره فجر از امروز/ کدام بازیگران با نقش‌های متفاوت می‌آیند؟

جواد عزتی، صابر ابر، پژمان جمشیدی، بابک حمیدیان و ژاله صامتی از چهره‌هایی هستند که با نقشی خاص و چالش‌برانگیز در چهل‌ویکمین جشنواره فجر

دنیای قلم -مائده کاشیان : پس از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر، تبلیغات آثار نیز آغاز و تصاویری از فیلم‌های چهل‌ویکمین دوره این رقابت منتشر شد. با توجه به ژانر آثار، قصه کلی آن‌ها و تصاویری که از بازیگران فیلم‌ها منتشر شده، تعدادی از بازیگران محبوب و ستاره‌های جشنواره نقش ویژه و چالش‌برانگیزی را ایفا کرده‌اند و با این تجربه متفاوت، شانس موفقیت و حضور پر سروصدا در این رقابت را دارند. چهل‌ویکمین دوره جشنواره فجر امروز آغاز می‌شود و تا 22 بهمن ادامه دارد.


سالخوردگی صابر ابر


یکی از بازیگرانی که امسال در چهل‌ویکمین جشنواره فجر با گریم متفاوتی دیده خواهد شد، صابر ابر است. او در فیلم پرستاره «یادگار جنوب» ساخته مشترک پدرام پورامیری و حسین دوماری با گریم یک پیرمرد حاضر شده و نقش یک کاراکتر مُسن را تجربه کرده است. هنوز جزئیات شخصیت او مشخص نیست، اما در «یادگار جنوب» شاهد چهره جدیدی از صابر ابر خواهیم بود. ایفای نقش یک کاراکتر سالخورده برای بازیگران جوان، چالش مهمی است و باید دید صابر ابر از این فرصت چگونه بهره برده است.

 


پژمان جمشیدی در فیلمی عاشقانه


سال گذشته، پژمان جمشیدی با فیلم «علف‌زار» و نقش یک بازپرس مسئولیت‌پذیر، موفق شد توجه مخاطبان و داوران جشنواره فجر را به خود معطوف کند و تحسین آنان را برانگیزد. حالا این بازیگر در ادامه تجربیات جدید و متفاوت خود در نقش‌های غیرکمدی، با فیلم «یادگار جنوب» به جشنواره می‌آید. معلوم نیست نقش او رگه‌هایی از کمدی دارد یا کاملا جدی است، اما با توجه به فضای عاشقانه فیلم، کاراکتر او در «یادگار جنوب» نسبت به دیگر نقش‌های کمدی پژمان جمشیدی، شخصیت متفاوتی خواهد داشت.


کاراکتر جنوبی امیر جعفری


فیلم «هوک» به کارگردانی حسین ریگی در سیستان و بلوچستان جلوی دوربین رفته و قصه‌اش را در این خطه روایت می‌کند، بنابراین احتمالا امیر جعفری نقش یک مرد جنوبی را در فیلم ایفا کرده و برای بازی در این نقش، با چالش یادگیری لهجه مواجه بوده است. مرور نقش‌های متفاوت امیر جعفری، توانایی‌اش در نقش‌ کاراکترهای کمدی و جدی و کارنامه متنوع او باعث می‌شود به کار این بازیگر در «هوک» امیدوار و درباره آن کنجکاو باشیم. جعفری با فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» نیز در جشنواره حضور دارد، اما به نظر می‌رسد با «هوک» تجربه متفاوت‌تری را پشت سر گذاشته است.


بابک حمیدیان در نقش مسیح کردستان


معمولا نقش شخصیت‌های واقعی به ویژه قهرمانان ملی، با چالش‌ها و حساسیت‌های فراوانی همراه است، بنابراین کار بابک حمیدیان برای بازی در نقش شهید محمد بروجردی در فیلم «غریب» سخت بوده است. تا پیش از «غریب» هیچ کدام از آثاری که قرار بود درباره شهید بروجردی ساخته شود به مرحله تولید نرسیدند، بنابراین بابک حمیدیان اولین بازیگری است که شانس ایفای نقش خاص و مهمی مانند شهید بروجردی نصیبش شده است. با توجه به تصاویری که از این بازیگر منتشر شده، چهره او از نظر ظاهری به شهید بروجردی شباهت زیادی هم دارد. باید دید این بازیگر تصویر یک قهرمان را چگونه به نمایش گذاشته است.


نقش جدی مجید صالحی در «شماره 10»


مجید صالحی طی سال‌های اخیر در سینما، پیشنهادهای غیرکمدی را پذیرفته و در فیلم‌هایی مانند «صحنه‌زنی» ساخته علیرضا صمدی، «برف آخر» کاری از امیرحسین عسگری و «شماره 10» اثر حمید زرگرنژاد بازی کرده است. فیلم صمدی در سی‌ونهمین جشنواره فجر به فهرست نهایی آثار بخش مسابقه راه پیدا نکرد، اما «برف آخر» نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نصیب او کرد. مجید صالحی در جدیدترین فیلمش (شماره 10) در ژانر دفاع مقدس، نقش شخصیتی را بازی کرده که در ماه‌های پایانی جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق اسیر شده و تلاش می‌کند از اردوگاه اسرا فرار کند. مجید صالحی سابقه ایفای نقش در سریال‌های تلویزیونی دفاع مقدسی را دارد، اما «شماره 10» تجربه متفاوتی در کارنامه سینمایی این بازیگر محسوب می‌شود.


ژاله صامتی در قصه منافقین


یکی از بازیگرانی که در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر تحسین داوران و تماشاگران را برانگیخت، ژاله صامتی بود. او با ایفای نقش زنی سالخورده در فیلم «درخونگاه» درخشید و یکی از بهترین بازی‌هایش را در این اثر به نمایش گذاشت. صامتی پس از «درخونگاه» با کمدی «شیشلیک» در سی‌ونهمین جشنواره فجر دیده شد و اکنون پس از یک سال غیبت، با فیلم «سرهنگ ثریا» ساخته لیلی عاج به این رقابت می‌آید. اولین فیلم عاج به حضور منافقین در پادگان اشرف می‌پردازد و با توجه به عکسی که از ژاله صامتی در این فیلم منتشر شده، به نظر می‌رسد نقش مادر یکی از اعضای منافقین را ایفا می‌کند که جلوی در پادگان اشرف، اعتراض می‌کند و خواستار دیدار فرزندش است.


جواد عزتی در جلد «کت چرمی»


جواد عزتی که در سال‌های اخیر پیشنهادهای غیرکمدی را پذیرفته، امسال هم با فیلمی اجتماعی، در این رقابت حاضر است. این ستاره در سی‌وهشتمین دوره جشنواره با 5 فیلم رکورددار حضور در فجر بود و برای «آتابای» و «شنای پروانه» تحسین شد، اما تنها به جمع نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد راه پیدا کرد و دستش از جایزه خالی ماند. او سال 99 از سینما فاصله گرفت و در جشنواره فجر غایب بود تا این که با نقش کاراکتری بزرگ‌تر از سن و سال خودش در «مرد بازنده» به جشنواره چهلم آمد، اما این فیلم دستاوردی برای او نداشت. عزتی امسال نیز با کاراکتری جدی در «کت چرمی» در چهل‌ویکمین دوره حاضر است. با توجه به درخشش جواد عزتی در سال‌های اخیر، توقعات از او کم نیست.


اتابک نادری، دومین ایفاگر نقش شهید ستاری


دو سال پس از «منصور» ساخته سیاوش سرمدی، فیلم تازه‌ای درباره برشی از زندگی شهید منصور ستاری با نام «های پاور» جلوی دوربین رفته و نقش شهید پس از محسن قصابیان، این‌بار به اتابک نادری رسیده است. «های پاور» ساخته هادی محمدپور به نبوغ شهید ستاری و عملکرد پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر 8 می‌پردازد و برخلاف «منصور»، زندگی شخصی شهید در فیلم پررنگ نیست. اتابک نادری در این فیلم با چالش ایفای نقش یک شخصیت واقعی و یکی از قهرمانان دفاع مقدس مواجه بوده است.


علیرام نورایی در نقش شهید بابایی


یکی از شخصیت‌های واقعی که در فیلم «های پاور» حضور خواهد داشت، کاراکتر شهید بابایی است که نقش او را علیرام نورایی برعهده داشته است. این شخصیت در دنیای تصویر با شهاب حسینی و سریال «شوق پرواز» در ذهن مخاطبان ماندگار شده، بنابراین نورایی برای ایفای این نقش کار سختی در پیش داشته است. این بازیگر تا به حال در آثاری با موضوع دفاع مقدسی و انقلاب اسلامی بازی کرده، اما نقش شخصیت حقیقی و مشهوری مانند شهید بابایی در کارنامه او، تجربه متفاوتی است.


اولین تجربه دفاع مقدسی فرزاد حسنی


هرچه فرزاد حسنی در عرصه اجرا برای خودش اعتبار و موفقیت‌هایی کسب کرده است، در عرصه بازیگری نتوانسته اتفاق ویژه‌ای را رقم بزند و همچنان به عنوان مجری شناخته می‌شود. فرزاد حسنی که در سال‌های اخیر مجوز اجرا در تلویزیون و بازگشت به رسانه ملی را نداشت، پس از 6 سال غیبت در سینما، امسال جلوی دوربین فیلم دفاع مقدسی «های پاور» رفت و نقش سیداحمد کیا فرمانده پدافند هوایی ارتش را ایفا کرد. این اولین‌بار است که فرزاد حسنی بازی در فیلم دفاع مقدسی و چنین نقشی را تجربه می‌کند. او همچنین پس از 11 سال، در مقام «بازیگر» به جشنواره فجر می‌آید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.