از حزب‌الله حزب‌اللهی‌تر؟

از حزب‌الله حزب‌اللهی‌تر؟

نظر محمد مهاجری درباره رابطه حزب الله با اسرائیل

دنیای قلم -محمد مهاجری : حزب‌الله لبنان در یك حركت تاكتیكی ارزشمند برای آنكه مشكل انرژی لبنان حل شود و بحران سیاسی این كشور (كه طی دو، سه روز گذشته با استعفای رییس‌جمهور و نخست‌وزیر وارد فاز جدیدی شده) معضلات اقتصادی را افزایش ندهد با توافق گازی بیروت -  تل‌آویو كنار آمد. این رفتار نزد افكار عمومی دنیا و به خصوص كشور ما امری غریب و نزدیك به محال بود و از مواردی است كه در تاریخ سیاسی حزب‌الله و لبنان به نقطه عطف تبدیل می‌شود. 


در اینكه مقاومت حزب‌الله توانسته است در مذاكرات غیرمستقیم لبنان و اسراییل موضع كشورش را تقویت كند، تردیدی وجود ندارد. ضمن اینكه قطعا اسراییلی‌ها از موضع ضعف و ناگزیری پای میز مذاكره آمده‌اند با این حال سیدحسن نصرالله می‌توانست در منازعه گازی پشت دولت لبنان را خالی كند و به روش برخی سیاسیون ما در یك نطق آتشین به سیاسیون كشورش بتازد و همه را خائن، وابسته، غرب‌زده و خودفروخته بداند. 


حتی اگر می‌خواست موضع آرام‌تری اتخاذ كند، می‌توانست سكوت كند و بدون ایفای نقش كنار بكشد اما در این مقطع به سمت منافع ملی لبنان چرخید و به همین دلیل تحسین سیاستمداران داخلی و خارجی را برانگیخت. رضایت دادن به توافق گازی لبنان و اسراییل با هر توجیهی كه صورت گرفته باشد مستلزم این واقعیت است كه اسراییل را به عنوان یك واقعیت روی میز دیپلماسی پذیرفته است. اگر از این پس اسراییلی‌ها بازی در نیاورند و مزاحمت‌هایی دست‌كم در موضوع همین قرارداد ایجاد نكنند، نوعی تفاهم نانوشته بین حزب‌الله و اسراییل امضا شده و طرفین ادامه موجودیت یكدیگر را به رسمیت شناخته‌اند. رفتار سیاسی سیدحسن نصرالله را می‌توان به عنوان الگویی برای دیپلماسی ایران نصب‌العین قرار داد و باز شدن گره برجام را از مسیری مشابه دنبال كرد.

 

مخالفان برجام چند سال است مشكلات اقتصادی را صرفا به سوءمدیریت گره می‌زنند و كلا نقش روابط خارجی را در آن انكار می‌كنند. رخدادهای دیپلماسی یكسال اخیر، تشدید تحریم‌ها و نیز بی‌اثر بودن اتكای كامل به شرق نیز جواب نداد زیرا روس‌ها اوضاع‌شان خراب‌تر از آن است كه بتوانند كمك موثری به ایران كنند و چینی‌ها هم عملا در پازل تجارت اروپا و امریكا بازی می‌كنند. اتخاذ رویكردی مشابه حزب‌الله لبنان می‌توانست و هنوز هم می‌تواند سنگ‌های بزرگ را از پیش پای اقتصاد ایران بردارد. ما كه از حزب‌الله لبنان حزب‌اللهی‌تر نیستیم؟ هستیم؟

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.