فدا شدن ارزش‌های اخلاقی

فدا شدن ارزش‌های اخلاقی

یادداشتی درباره مهسا امینی

دنیای قلم -دقیقا امروز یك هفته از آن اتفاق شوم برای دختر زیبای كردستان «مهسا امینی» می‌گذرد. در طول این یك هفته اغلب نوشته، تصاویر، فیلم، شكواییه، تكذیبیه، روایت و ... از مرگ مظلومانه و شرح پریشانی خانواده مرحومه گفتند.

 

در این مدت بسیاری از مطبوعات در اقدامی خوب به روایت دست اولی از سمت خانواده او پرداختند كه بسیار خواندنی و قابل تامل بود. اما آنچه در این نوشتار می‌خواهم اشاره كنم فراموشی اصول اخلاقی در نهادهای مختلف دولتی و حاكمیتی است كه به‌شدت آزار‌دهنده و آسیب‌زاست. اینكه خانم مهسا امینی از قوم و نژاد من است بیش از هر چیزی من را مصمم به نوشتن این مطلب و مساله كرد، موضوعی كه تا الان خواب خوش را از چشم همگان گرفته و خشم را جایگزین هر نوع سوال و مطالبه‌ای كرده است. در چند روز گذشته، اغلب مردم فیلم حضور ژینا امینی را در بازداشتگاه دیده‌اند فارغ از كامل بودن یا تقطیع این فیلم و تایید و عدم تایید آن توسط خانواده مرحومه، آنچه توجه بیش از حد مرا جلب كرد، بی‌تفاوتی آن كارمند خانم در بازداشتگاه وزرا در هنگام افتادن و بیهوش شدن مهسا امینی است.

 

كدام دین و اصول اخلاقی به ما می‌گوید كه از دیدن و ناراحتی هموطن خود بی‌تفاوت بگذریم؟ چه بر سر اعتقادات و ارزش‌های انسانی ما آمده كه افتادن یك دختر جوان را در چند قدمی خود، حتی نگاه هم نمی‌كنیم؟ با كدام توجیه و منطقی می‌خواهیم از ارشاد و كلاس توجیهی آموزشی برای افراد بدحجاب یا كم حجاب بگوییم؟ اینكه در نظام جمهوری اسلامی ایران، حجاب از پایه‌های هویتی است، در آن شكی نیست. اما آیا به سبب امر به معروف درباره یك ارزش، باید اصول اخلاقی دیگر انسانی را زیر پا بگذاریم؟ در همین‌جاست كه حاكمیت باید هزینه‌های زیادی برای بازسازی اعتماد دوباره مردم به ارزش‌های اخلاقی و دینی انجام دهد. چرا كه هر فردی با هر ملیتی و نژادی، وقتی این فیلم‌ را ببیند، ناخودآگاه از بی‌تفاوتی آن خانم كارمند یا مامور ویژه بانوان، انگشت به دهان می‌ماند. بله همان خانم نمادی از یك كل است. نمادی كه می‌گوید مولفه اخلاق در دین سال‌هاست گم شده و جایگاهی ندارد.  مگر نه این است كه هراندازه انسان در كارهای خود اخلاقی‌تر باشد، نه تنها باعث موفقیت در كارش، بلكه رضایت خلق را نیز در پی خواهد داشت و اثرات مثبت بسیاری را در خود و جامعه به نمایش می‌گذارد. 

 

گویا این روزها بی‌تفاوتی، بی‌احترامی به عقاید، زیرپاگداشتن اصول مهم اخلاقی بیشتر به نمایش گذاشته می‌شود. در اینجا باید گفت كه وجود گشت ارشاد و عیان شدن رفتار ماموران انتظامی در این گشت‌ها، به ضد خود تبدیل شده‌اند. اگر به دنبال هدایت كردن عامه جامعه به سمت و سوی اخلاق و ارزش‌های دینی واقعی هستید، بد نیست بدانید این هدایت‌ها باید از درون نهادهای خود شما شروع شود و كلاس‌های توجیه آموزشی و امنیت اخلاقی و برخورد انسانی با شهروندان از عاملان این سیاست شروع شود.


ژینای امینی كه آسمانی شد، اما ‌ای كاش نهادهای نظارتی با تسمیه گرفتن از معنای اسم او زندگی‌بخش به ارزش‌ها و اصول اخلاقی در جامعه می‌شدند.
سمیرا بختیار
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.