لاکتوز چیست و چرا برخی به آن حساسیت دارند

لاکتوز چیست و چرا برخی به آن حساسیت دارند

لاکتوز چیست و چه عوارضی دارد

دنیای قلم -تحمل نکردن لاکتوز نوعی مشکل و اختلال گوارشی است که به دلیل ناتوانی در هضم لاکتوز، در بدن به وجود می آید، روش هایی چون مصرف مکمل آنزیم و پروبیوتیک ها می تواند به رفع این مشکل کمک کند
بشر از هزاران سال قبل شیر را به عنوان یکی از نوشیدنی‌های کامل و مغذی در برنامه  غذایی خود قرار داده است، اما از همان سال‌ها درصد بالایی از انسان‌ها با هضم این نوشیدنی که یک غذای کامل است، مشکل داشتند و دچار نفخ، اسهال و مشکلات گوارشی می‌شدند. اگر شما هم با خوردن شیر مشکل دارید این مطلب را بخوانید:

 

  شیر این نوشیدنی کامل


شیر بسیار مغذی است و کلسیم و پروتئین بالایی دارد. کالری آن  از نوشابه  یا انواع شربت‌ها بیشتر است، در نتیجه غذا محسوب می‌شود تا نوشیدنی. نوشیدن شیر  به سلامت پوست، داشتن دندان های قوی، رشد عضلات، عملکرد بهتر مغز و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.


  تحمل نکردن لاکتوز


تحمل نکردن لاکتوز نوعی مشکل و اختلال گوارشی است که به دلیل ناتوانی در هضم لاکتوز، در بدن به وجود می‌آید. لاکتوز کربوهیدرات اصلی موجود در محصولات لبنی است.این بیماری می‌تواند علایم و عوارض منفی مختلفی مانند مبتلا شدن به نفخ را در افراد ایجاد کند. افراد مبتلا به مشکل تحمل نکردن لاکتوز، آنزیم لاکتاز را که برای هضم لاکتوز لازم است، به اندازه کافی نمی‌توانند در بدن خود تولید کنند. هم اکنون درصد زیادی از جمعیت جهان دچار مشکل تحمل نکردن لاکتوز هستند. احتمال وجود این مشکل در کشورهای مختلف متفاوت است و در کشورهای آفریقایی احتمال مبتلا شدن افراد به این بیماری تا حدودی بیشتر از کشورهای دیگر است.


  لاکتوز در نوزادان


لاکتوز در شیر مادر هم تا حدودی یافت می‌شود و تقریباً همه انسان‌ها وقتی متولد می‌شوند با توانایی هضم آن متولد می‌شوند. نتایج مطالعه‌ها و تحقیق‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که تحمل نکردن لاکتوز در کودکان زیر پنج سال بسیار نادر است.


  علایم تحمل نکردن لاکتوز


اگر این مشکل گوارشی به درستی مدیریت نشود، تحمل نکردن لاکتوز می‌تواند باعث مشکلات شدید گوارشی شود.
بعضی از شایع‌ترین و متداول‌ترین علایم این مشکل گوارشی عبارتند از:
- گرفتگی‌های ناحیه شکم
- گاز و نفخ معده
- اسهال
  غذاهای دارای لاکتوز
لاکتوز در لبنیات و محصولاتی که در ساخت آن‌ها از لبنیات استفاده شده باشد، وجود دارد. محصولات لبنی زیر دارای لاکتوز هستند:
- شیر گاو (انواع مختلف آن)
-شیر بز
-پنیر (از جمله انواع مختلف آن)
-بستنی
-ماست
-کره


  تطابق هاضمه


مطالعه‌ای جامع در اروپا نشان می‌دهد که اروپایی‌ها حدود پنج هزار سال، شیر را با مرارت و تحمل دل پیچه و نفخ مصرف کرده‌اند و هاضمه‌شان به تدریج با آن تطابق یافته است.
تجزیه و تحلیل نمونه‌های dna نشان می‌دهد که مردم در آغاز شیر را با مصیبت می‌نوشیدند. اجداد اروپاییان هزاران سال از نفخ، انقباض شکم، بیرون روی و مشکلات هاضمه رنج برده‌اند اما چرا به مصرف شیر ادامه داده‌اند؟ به این دلیل که نوشیدن شیر، موجب مرگ کسی نمی‌شده و درد دل و دردسر آن در حدی نبوده که عطای این فراورده حاضر و آماده را به لقای آن ببخشند.


  درمان مشکل تحمل نکردن لاکتوز


اگر نمی‌خواهید لبنیات را رها کنید، چند روش درمانی طبیعی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید شیر مصرف کنید.


مکمل‌های آنزیم


اضافه کردن آنزیم برای کمک به هضم لاکتوز امکان پذیر است. این مکمل‌ها در قرص‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را بخورید یا به شکل قطره‌هایی است که می‌توانید به غذاها و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید.


پروبیوتیک و پربیوتیک


پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند برای سلامتی شما بسیار مفید باشند.پربیوتیک ها نوعی از فیبرهایی هستند که به عنوان ماده غذایی برای باکتری‌های موجود در روده‌های شما عمل می‌کنند. این باکتری‌هایی که در روده‌های شما وجود دارند تا حدود زیادی می‌توانند برای کمک به هضم بعضی مواد در روده‌های شما کمک کنند و همچنین این پربیوتیک ها می‌توانند به رشد و تغذیه این باکتری‌های مفید در روده شما کمک فراوان بکنند.
نشان داده شده است که مصرف هر دوی پروبیوتیک ها و هم پربیوتیک ها می‌تواند تا حدود زیادی علایم تحمل نکردن لاکتوز را در افراد کم کند.

منبع: healthline و یورونیوز 
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.