مشکلات معیشتی هزاران ملوان و دریانورد

مشکلات معیشتی هزاران ملوان و دریانورد

برخی از ملوان‌هایی که به واسطه پیمانکار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار داد دارند، می‌گویند که در هر سال ممکن است نهایتا چند ماهی را کار کنند و بعد از آن، ممکن است 6 الی 7 ماه بیکار باشند و در این مدت بدون حقوق و پرداخت حق بیمه، سرگردان می‌مانند.

دنیای قلم -هزاران ملوان و دریانورد شرکت  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به مشکلات معیشتی که برایشان طی چند سال گذشته پیش آمده اعتراض دارند. از سویی دیگر، می‌گویند که مدیران شرکت کشتیرانی، تا کنون پاسخی به آن ها نداده‌اند.
آزاده مختاری در صفحه‌‎اش در اینستاگرام نوشت: برخی از ملوان‌هایی که به واسطه پیمانکار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار داد دارند، می‌گویند که در هر سال ممکن است نهایتا چند ماهی را کار کنند و بعد از آن، ممکن است 6 الی 7 ماه بیکار باشند و در این مدت بدون حقوق و پرداخت حق بیمه، سرگردان می‌مانند.
این افراد،به ازای هرماه روی عرشه بودن، 10 الی 12روز مرخصی دارند که این چیزی حدود یک ماه می شود.در این مدت نیز حقوقی معادل 3میلیون تومان دریافت می کنند. بعد از دوران مرخصی که به حالت استندبای برای سفر بعدی در می آیند، چندین ماه را بدون ریالی، زندگی می کنند؛آن در شرایط تورمی کشور.
حسن حبیبی ، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درگفتگو با رکنا تایید می کند که این مشکل نه فقط برای نیروهای پیمانی؛بلکه برای کسانی که مستقیما با کشتیرانی جمهوری اسلامی قرارداد دارند نیز پیش آمده است.
از سویی دیگر، حقوق این افراد در زمانی که روی عرشه هستند، باید به دلار پراخت شود؛ با این وجود، از 1397 که قیمت دلار دچار نوسان شد، تقریبا نیمی از حقوق، به دلار و مابقی به ریال و با احتساب دلار 18 هزار تومانی پرداخت میشود.
از آنجایی که حقوق این افراد قطع می شود، بیمه شان نیز پرداخت نمی شود. این گپ بیمه ای باعث می شود که ثبت زیان بیمه ای این افراد از حالت متوالی خارج و به حالت متناوب در بیاید. در نهایت پرسنل دریایی مجبور می شوند مدت زمان زیادی را تا بازنشستگی کار کنند.
کشتیرانی ، حدود 3 هزار نفر پرسنل دارد که جملگی مشکلات معیشتی زیادی دارند ولی به مطالباتشان پاسخی داده نمی شود.
در این خصوص حسن حبیبی می گوید:چند ساله، بسیار تلاش کرده تا با مدیریت شرکت کشتیرانی و معاونت اداری جلسه داشته باشد اما از سمت آنان موافقتی برای انجام آن نشده است.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.