مالیات خرید و فروش خودرو را چه کسی باید پرداخت کند؟

مالیات خرید و فروش خودرو را چه کسی باید پرداخت کند؟

برای پرداخت مالیات خودرو، فروشنده باید به سامانه اینترنتی مالیات بر نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کند.

دنیای قلم -بر اساس شیوه جدید اخذ مالیات قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک باید مالیات خودرو پرداخت شود و پس از پرداخت آن خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک مراجعه کنند. به گفته سرهنگ علی محمدی، پلیس راهور ناجا مکلف هست که قبل از نقل و انتقال کنترل کند که مالکین خودرو مالیات نقل و انتقال خود را پرداخت کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین ، در قانون، پرداخت مالیات خودرو بر عهده مالک است در این زمینه داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود: «مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت عدم پرداخت برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می‌شود.» اما به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور در صورت عدم پرداخت مالیات وسیله نقلیه شماره گذاری انجام نمی شود. 
برای پرداخت مالیات خودرو، فروشنده باید به سامانه اینترنتی مالیات بر نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir مراجعه کند. 
میزان مالیات بر خودرو
نرخ مالیات خودروهای داخلی و وارداتی متفاوت است، آن طور که سعید توتونچی سرپرست معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می گوید نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت به استثنا ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناور‌ها مشمول مالیات شده و نرخ آن برای ماشین‌های تولید داخلی ۱ و برای وارداتی ۲ درصد در نظر گرفته شده است.

این نرخ مالیات برای خودروهای داخلی بر اساس قیمت کارخانه و برای خودروهای وارداتی براساس ارزش گمرکی محاسبه می شود. برای مثال قیمت سمند ex  در حال حاضر ۱۶۰ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان است که با احتساب ۱ درصد فروشنده باید ۱ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان مالیات پرداخت کند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.