ناگفته های محمود پاک نیت  از سریال نوار زرد 2

ناگفته های محمود پاک نیت از سریال نوار زرد 2

ناگفته های جالبی از سریال نوار زرد 2 را اینجا بخوانید

دنیای قلم -یکی از بازیگران جدید سریال پلیسی «نوار زرد 2» ساخته سروش محمدزاده، محمود پاک‌نیت است که در این فصل به جای زنده‌یاد سیروس گرجستانی، نقش پدر «کاوه کیهان» را بازی کرده. علاوه بر او، دیگر بازیگران سریال نیز به کلی تغییر کرده‌اند و ماجرای زندگی سرگرد «کاوه کیهان» در کنار پرونده‌های پلیسی مختلف، با گروه جدیدی روایت می‌شود. به بهانه پخش این سریال، با محمود پاک‌نیت درباره حضور در این مجموعه و تغییر عوامل آن گفت‌وگو کردیم.
 
فصل اول «نوار زرد» را تماشا کرده بودید؟
نه ندیده بودم و خوشحالم که سریال را ندیدم، چون شاید تحت تاثیر قرار می‌گرفتم و شخصیت را شبیه‌سازی می‌کردم. وقتی گفتند فصل اول سریال قبلا پخش شده، متوجه شدم نقش این شخصیت را مرحوم سیروس گرجستانی بازی کرده بودند.
 
پس لازم نبود برای تداعی آن شخصیت‌ها و فصل اول، شباهتی میان شخصیت‌ها وجود داشته باشد؟
نه، چون همه شخصیت‌ها عوض شدند، حتی فیلم بردار و عوامل سریال هم تغییر کرده بودند، این طور نبود که فقط بازیگران عوض شده باشند.
 
چه شد که بازی در فصل دوم این مجموعه را پذیرفتید؟
من با همین دفتر (موسسه فرهنگی هنری صبا) در سریال «گیلدخت» مشغول همکاری بودم، زمانی که این سریال تمام نشده بود، به من بازی در «نوار زرد 2» را پیشنهاد دادند، فیلم نامه را فرستادند و خواندم. اول که شنیدم آقای گرجستانی این نقش را بازی کرده بودند، قبول نکردم و قصد داشتم نپذیرم، بعد به اصرار مدیر تولید که گفتند هیچ ارتباطی وجود ندارد و با توضیحاتی که دادند، به دلیل همکاری با گروهی که داشتم با آن‌ها کار می‌کردم، پذیرفتم.
 
پس دوست نداشتید نقشی را که مرحوم گرجستانی بازی کرده بودند، ایفا کنید.
بله. به طور کلی دوست ندارم وقتی یک بازیگر نقشی را بازی می‌کند، بعدا بروم به جای او نقشش را ایفا کنم.
 
چون فصل اول سریال با گروه دیگری ساخته شده بود، نگران استقبال مردم از فصل 2 نبودید؟
نه، وقتی قصه را خواندم متوجه شدم قصه بسیار گیرایی است. زمانی که خودم هم سریال را تماشا می‌کنم واقعا جذابیت دارد. یک کار پلیسی است که گره‌ها و تعلیق‌های خوبی دارد و تماشاگر را به دنبال خودش می‌کشاند، به نظر من کار خوبی است.
 
مخاطبان به تغییر گروه بازیگران سریال در فصل جدید، حساس هستند و گارد می‌گیرند.
ممکن است من نقشی را در یک نمایش نامه بازی کنم، یک شخصیت دیگر هم این نقش را در همان نمایش نامه، در شهر دیگری بازی کند، این دو هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. اگر من در جایگاه تماشاگر باشم، می‌روم هر دو کار را تماشا می‌کنم که ببینم هرکدام از آن‌ها چه کرده‌اند، برای منِ بازیگر جذاب است. فرض کنید «مکبثِ» شکسپیر را 100 هزار نفر بازی کرده‌اند یا فیلم آن را روس‌ها ساخته‌اند، انگلیسی‌ها و آمریکایی ها هم ساخته‌اند. هیچ ارتباطی به همدیگر ندارند، دیدن هرکدام از آن‌ها جذاب است چون هرکدام از این کارگردانان یک بُعد از این شخصیت‌ها را پررنگ کردند. مثلا یک نفر ممکن است «حسادت» اتللو را پررنگ کند و دیگری «قهرمان بودن» او را. این به دیدگاه کارگردان برمی‌گردد که در قصه‌ای که یک بار اجرا شده، مردم دیدند و حالا قرار است بار دوم هم با آدم‌های دیگری ببینند، چه چیزی را پررنگ کند.
 
به نظرتان ویژگی و امتیاز سریال «نوار زرد2» به عنوان یک سریال پلیسی چیست؟
ما کارهای پلیسی خارجی زیادی دیده‌ایم و هیچ وقت نباید سعی کنیم شبیه‌سازی کنیم، چون فرهنگ، جامعه و بینش ما با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بسیار متفاوت است. به نظر من سلاح دست گرفتن و حتی طرز راه رفتن یک پلیس ایرانی با آمریکایی فرق می‌کند. خیلی بد است که در ایران کمتر کار پلیسی ساخته می‌شود، در حالی که اتفاقاتی که در جامعه ما می‌افتد، بسیار زیاد است و با نمایش آن‌ها، مردم از محیط زندگی‌شان آگاه می‌شوند. کارهای پلیسی که ساخته می‌شود بر اساس پرونده‌هایی هستند که در ایران اتفاق افتاده و داریم پلیس و جامعه خودمان را با امکانات خودمان بررسی می‌کنیم، هرچند این امکانات کم باشد اما تلاش می‌کنیم به بهترین وجه اجرا شود. واقعا در این سریال چیزی از امکانات کم و کسر نگذاشتند، ماشین پلیس، اداره پلیس، افرادی که در اداره پلیس هستند، به کار گرفته شدند و سعی شده همه چیز بسیار عادی و طبیعی باشد تا مردم بتوانند درک کنند. من خودم وقتی کاری را تماشا می‌کنم، هرگز به عنوان بازیگر یا کسی که عضوی از آن است نمی‌بینم، به عنوان یک بیننده عام تماشا می‌کنم، چون می‌خواهم میزان تاثیرگذاری‌اش را بسنجم و نمی‌خواهم اشکالاتش را بگیرم.
 
به تازگی در هر دو سریال «جشن سربُرون» و «گیلدخت» نقش   خان را ایفا کردید، کدام نقش برایتان جذاب‌تر بود؟
بله نقش دو خان کاملا متفاوت را بازی کردم و هر دو برایم جذاب است. یکی از نقش‌ها شخصیتی مثبت و دیگری شخصیتی بسیار خشن و مطیع و فرمانبردار است.
 
در سریال «سنجرخان» هم حضور دارید.
بله، در «سنجرخان» هم نقش یک شخصیت منفی را بازی کردم که الان به دلیل مسائل مالی، کار تقریبا تعطیل شده است. متاسفم برای صداوسیما که در دادن بودجه به چنین سریالی که می‌تواند کار ارزشمندی باشد چون یک کار تاریخی و مستند است، یک مقدار کوتاهی می‌کند و کار عقب افتاده است.

نویسنده : مائده کاشیان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.