آزادی پیرمرد 95 ساله از زندان با دیه 50 میلیونی

آزادی پیرمرد 95 ساله از زندان با دیه 50 میلیونی

این مرد که بعد از 10 سال تحقیقات پلیسی دستگیر شد دچار آلزایمر است.

دنیای قلم -مرد 95 ساله که در یک پرونده مرگ بر اثر گازگرفتگی به پرداخت 120 میلیون تومان دیه محکوم شده بود، با تلاش هیأت صلح و سازش دادسرای جنایی تهران و کمک برادرزاده ناتنی اش از زندان آزاد شد.
رسیدگی به این پرونده از دی سال 90 و با گزارش مرگ مشکوک پسر جوانی در یک آپارتمان واقع در منطقه یافت آباد آغاز شد. به‌دستور بازپرس جنایی وقت تحقیقات در این خصوص ادامه یافت و مادر پسر جوان در بررسی‌ها گفت: پسر 20 ساله‌ام برای کار از شهرستانمان که در شمال شرق کشور است راهی پایتخت شد. امیر پس‌ از رسیدن به تهران به خانه برادرم رفت و شب را در آنجا ماند. روز بعد برادرم به تصور اینکه امیر به‌خاطر خستگی راه خوابیده است او را بیدار نمی‌کند و خودش به‌ محل کارش می‌رود اما وقتی از محل کار به خانه برمی‌گردد، متوجه می‌شود که امیر هنوز در رختخواب است که مشکوک شده و در ادامه متوجه می‌شود پسرم فوت کرده است.


اعلام نظریه کارشناسی


در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که پسر جوان بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده است. بدین ترتیب هیأت کارشناسی برای شناسایی مقصران این گازگرفتگی و مرگ پسر جوان به دستور بازپرس جنایی تشکیل شد.
در نهایت تیم کارشناسی اعلام کرد: علت این حادثه نقص در لوله کشی گاز خانه بوده است؛ چرا که خروجی همه واحدها با یک لوله صورت گرفته است و اشکال از لوله کشی ساختمان بوده است. بنابراین شرکتی که لوله کشی را انجام داده است 25 درصد در مرگ پسر جوان مقصر شناخته شد.


صدور حکم غیابی


در ادامه تیم تحقیق به سراغ مدیر شرکت که پیرمردی به‌نام بهمن بود رفتند اما مشخص شد که شرکت بعد از چند سال به‌دلیل مشکلات مالی و ورشکستگی، تعطیل شده است و آدرس جدیدی نیز از خود به جا نگذاشته بودند.
تحقیقات برای یافتن مدیر شرکت ادامه داشت و مأموران به‌ هر آدرسی از او می‌رسیدند، مشخص می‌شد که مدتی قبل آنجا را ترک کرده است. باتوجه به اینکه هیچ رد و نشانی از بهمن به‌دست نیامد، حکم غیابی برای او صادر و مدیر شرکت به پرداخت 25 درصد دیه در حق خانواده امیر محکوم شد.
با توجه به ادامه بررسی‌ها برای یافتن این مرد دو سال قبل پسر بهمن، شناسایی و به دادگاه احضار شد اما او مدعی شد که از پدرش بی‌خبر است و چون اعتیاد دارد مدت هاست که با خانواده‌اش قطع رابطه کرده است.


4 ماه در زندان


در نهایت کارآگاهان پلیس موفق شدند آدرس بهمن را به‌دست آورند و پس از 10 سال، در مرداد امسال مرد 95 ساله را بازداشت کردند. اما از آنجا که پیرمرد دچار آلزایمر شده بود حتی داشتن شرکت را نیز به یاد نمی‌آورد.
از آنجایی که خانواده امیر خواهان دریافت دیه بودند و بهمن توانایی پرداخت این پول را نداشت، روانه زندان شد. پیرمرد روزهایش را در زندان سپری می‌کرد تا اینکه محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی پایتخت، در یکی از روزهایی که برای بازدید به زندان تهران بزرگ رفته بود، با دیدن این پیرمرد خمیده و بیمار توجهش به او جلب شد و بلافاصله از مسئولان زندان خواست تا پرونده او را برای بررسی در اختیارش قرار دهند. بدین ترتیب معاون دادستان پایتخت با پیگیری پرونده این پیرمرد فرتوت دریافت وی به خاطر 120 میلیون تومان که باید بپردازد 4 ماه است که در زندان به سر می‌برد بنابراین دستور شناسایی و احضار خانواده او را صادر کرد؛ اما وقتی پسر معتاد این پیرمرد به دادسرا رفت مدعی شد توانایی پرداخت دیه  ندارد. در ادامه مشخص شد این پیرمرد یک برادر ناتنی و برادرزاده جوانی نیز دارد بنابراین وقتی پسر وی از حال و روز عموی ناتنی اش باخبر شد، تصمیم گرفت برای نجات پیرمرد کاری انجام دهد.


جلساتی برای صلح و سازش


 مرد جوان و سرپرست دادسرای جنایی به‌ همراه حسین گودرزی دادیار شعبه سوم اجرای احکام دادسرای جنایی، چندین جلسه بین خانواده امیر و برادرزاده ناتنی بهمن برگزار کردند که در نهایت آنها به دریافت 50 میلیون تومان دیه رضایت داده و برادرزاده ناتنی متهم این پول را پرداخت کرد. با پرداخت این پول پیرمرد سرانجام روز گذشته از زندان آزاد شد.


منبع: ایران

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.