طرز تهیه دلمه کلم پیچ ساده و مجلسی

طرز تهیه دلمه کلم پیچ ساده و مجلسی

طرز تهیه دلمه کلم پیچ ساده و خوشمزه را اینجا بخوانید

دنیای قلم -دلمه کلم پیچ غذای مخصوص پاییز است. این دلمه که اصیلتی شیرازی دارد را بسیار خاص و خوشمزه درست کنید


مواد لازم برای تهیه دلمه کلم پیچ

کلم 1 عدد
گوشت چرخ کرده 300 گرم
برنج نیم دانه 1/2 پیمانه
لپه 1/3 پیمانه
سرکه سفید 1/2 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
سبزی خشک (نعنا و شوید) به مقدار لازم
آلو خورشتی، نمک و فلفل مقدار لازم

دلمه کلم پیچ


طرز تهیه دلمه کم پیچ

 

کلم را بشویید. برگ های رویی و سر آن را جدا کنید. کلم را درون دیگ آب و نمک در حال جوشیدن بیاندازید (میتوانید برای خوش رنگ شدن کلم کمی زردچوبه اضافه کنید). پس از حدود 15 دقیقه کلم را از آب جوش خارج کنید و با اب سرد آبکشی نمایید.
پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. نمک و فلفل بریزید و با حرارت ملایم مخلوط کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید. سپس لپه ها را بپزید تا نرم شوند (لپه ها پخته باشند اما له نشوند). برنج را نیز 1 ساعت درون آب و نمک خیس کنید. برنج های نیم دانه، لپه های پخته، زرشک و سبزی ها را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم همه مواد با هم ترکیب شود. 
برگ های کلم را جدا کنید و داخل هر برگ را با مقداری از مواد دلمه پر کنید. سپس برگ کلم را جمع کنید. تمام دلمه ها را به همین صورت آماده کنید.
دلمه ها را درون قابلمه بچینید (سر دلمه ها به سمت ته قابلمه باشد تا حین پخت باز نشوند). سپس سس دلمه (مخلوط سرکه، شکر، رب گوجه فرنگی و 2 لیوان آب ) را روی آنها بریزید. در صورت تمایل مقداری آلو و پیاز داغ درون سس دلمه میتوانید اضافه کنید (هم سس دلمه غلیظ میشود و هم طعم بهتری خواهد داشت). برای تهیه دلمه کلم با چاشنی سماق قسمت نکته های آخر این مطلب را بخوانید.

 
 

یک بشقاب را به صورت برعکس روی دلمه ها قرار دهید تا حین پخت از هم نپاشند. حرارت را ملایم کنید و به مدت 1 ساعت دلمه ها را بپزید سپس درون ظرف بکشید و سرو کنید.

 
میتوانید دلمه ها را با زرشک و پیاز داغ تزیین کنید.
نکته های کلیدی تهیه دلمه کلم:
– اگر از برنج معمولی استفاده میکنید باید برنج را به صورت آبکشی آماده کنید ( برنج را با آب زیاد بپزید. وقتی برنج را میان دو انگشت بفشارید باید اطراف ان نرم و مغز ان کمی خام باشد. در این مرحله آن را آبکشی کنید).

– به جای سبزی خشک میتوانید از سبزی دلمه تازه یعنی نعنا، گشنیز، جعفری با کمی ترخون و تره هم استفاده کنید.

– به جای سس گوجه میتوانید از سس سماق هم استفاده کنید که طعم خیلی خوبی به دلمه کلم میدهد. برای این کار داخل یک تابه یا قابلمه کوچک یک پیمانه آب بریزید.یکی دو قاشق دانه درشت سماق اضافه کنید و بگذارید یکی دو جوش بزند. سپس آن را از صافی رد کنید و روی دلمه ها بریزید. اگر دلمه شیرین دوست دارید میتوانید یک قاشق شکر به این سس اضافه کنید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.