طرز تهیه حلیم گندم خانگی به سبک رستوران ها

طرز تهیه حلیم گندم خانگی به سبک رستوران ها

حلیم خانگی و خوشمزه را با این دستور پخت تهیه کنید

دنیای قلم -حلیم گندم یک دسر خیلی خیلی خوشمزه است. اگر می خواهید حلیم را تازه به تازه مصرف کنید. در خانه آن را بپزید. 

 

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم


گندم پوست کنده    ۲۵۰ گرم
گوشت گوسفندی    ۴۰۰ گرم
پیاز    ۱ عدد متوسط
چوب دارچین    ۱ تکه
زردچوبه    نصف قاشق چایخوری
دارچین و نمک    به مقدار کافی
روغن یا کره    برای تزیین

حلیم گندم


دستور پخت حلیم گندم


حلیم خانگی را می توانید با بلغور گندم یا گندم پوست کنده به انتخاب خود درست کنید. حلیم با یلغور گندم سریع تر آماده می شود ولی اگر از گندم کامل پوست کنده استفاده کنید حلیم شما کشدار تر و دارای لعاب بیشتری خواهد بود.
ابتدا گندم را می شوییم و تمیز می کنیم، سپس داخل یک ظرف مناسب گندم را یک شب می خیسانیم تا نرم شود. برای شروع آشپزی ابتدا گوشت را به همراه ۳ لیوان آب، چوب دارچین، پیاز و زردچوبه داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.
زمانی که یک لیوان از آب گوشت باقیمانده بود قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و پس از اینکه گوشت سرد شد آنرا ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم. آب گوشت را هم با یک پرچه تمیز یا توری تمیز صاف می کنیم و کنار می گذاریم.
حالا گندم را آبکشی می کنیم و داخل قابلمه پخت حلیم می ریزیم. حالا دو برابر حجم گندم آب اضافه می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب کف روی آب را با کفگیر می گیریم و دور می ریزیم.
حالا حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم گندم با حرارت ملایم بپزد و لعاب بیندازد. پس از اینکه گندم پخت آنرا داخل میکسر یا غذاسز می ریزیم و میکس می کنیم. حالا گندم میکس شده را مجددا به قابلمه بر می گردانیم.
در ادامه آب گوشت و گوشت ریش ریش شده را اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را کمی می کنیم و مداوم با یک قاشق چوبی حلیم را به صورت رفت و برگشتی هم می زنیم تا ته نگیرد. حالا نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم.

اگر می خواهید حلیم را با شکر مصرف کنید نمک کمتری بریزید. هم زدن حلیم را تا جایی که حلیم کشدار و غلیظ شود ادامه می دهیم. در اخر حلیم اماده شده را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و با دارچین، کنجد و روغن تزیین می کنیم.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.