بهترین خوراکی‌ها برای تامین انرژی روزانه

بهترین خوراکی‌ها برای تامین انرژی روزانه

در طول روز به دلیل بدخوابی، استرس و وعده‌های نامنظم غذایی ‌دچار افت انرژی می‌شوید، بنابراین بهتر است شیوه‌های افزایش انرژی را بدانید.

دنیای قلم - این روزها افراد زیادی از بی‌حالی و کمبود انرژی در طول روز شکایت می‌کنند. بنابراین اگر بدانیم که چگونه با مصرف مواد غذایی و فعالیت بدنی سطح انرژی خود را بالا نگه داریم  به خودمان کمک بزرگی کرده‌ایم. آن چه همه ما می دانیم این است که کربوهیدرات ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می ‌کند. غلات سبوس‌دار حاوی مواد کربنی پیچیده و سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و ما روزانه از این مواد استفاده می‌کنیم اما باز هم احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنیم . ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با مواد غذایی مناسب برای  جلوگیری از افت انرژی آشنا شوید:

آب و لیمو


این محلول الکترولیتی برای سلول‌‌ها به منظور تولید انرژی لازم است. در واقع نوشیدن آب یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سطح انرژی است. نتایج یک تحقیق نشان می ‌دهد زنانی که دچار اندکی کم آبی بوده ‌اند بیشتر از دیگران احساس خستگی مفرط می ‌کرده‌ اند.


جو دوسر


جو دوسر یک دانه غله‌ای کامل است که می‌تواند انرژی را برای طولانی مدت تأمین کند. این دانه حاوی مقادیر قابل توجه بتا گلوکان (یک نوع فیبر محلول) است  که در هنگام ترکیب با آب، ژل ضخیم ایجاد می‌کند. وجود این ژل در سیستم گوارش،به  تخلیه معده و جذب گلوکز از خون سرعت می‌بخشد.


دانه‌ها


دانه‌هایی مانند دانه چیا، کتان و کدو تنبل می‌توانند سطح انرژی  بدن را افزایش دهند. این بذرها به طور کلی از نظر محتوای اسیدهای چرب امگا 3 گیاهی بسیار غنی هستند. سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 منجر به افزایش التهاب و خستگی می‌شود. اسیدهای چرب منبع مهمی از انرژی ذخیره شده هستند و به عملکرد صحیح سلول‌های بدن کمک می‌کنند. دانه‌ها منبع خوبی از فیبر و پروتئین هستند. فیبر دانه‌ها به هضم آهسته مواد مغذی کمک می‌کند و منجر به آزاد شدن انرژی پایدارمی شود.


بیشتر بخوانید: چه خوراکی‌هایی برای بهبود عملکرد مغز خوب است؟


منابع ویتامین ث


کمبود ویتامین ث باعث خستگی می ‌شود. این ویتامین برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است. این غدد از احساس خستگی ناشی از استرس پیشگیری می‌ کند. ویتامین ث همچنین از ابتلا به عفونت‌ ها پیشگیری می کند و باعث جذب بهتر آهن می‌ شود.

بهترین خوراکی‌ها برای تامین انرژی روزانه
خشکبار


بادام، فندق و بادام زمینی سرشار از منیزیم هستند، عنصری که نقش کلیدی در تبدیل شکر به انرژی دارد. همچنین آن‌ها سرشار از فیبر هستند. فیبر قند خون را متعادل نگاه می‌ دارد و باعث می ‌شود دیرتر احساس گرسنگی کنید.


شکلات تلخ


خوردن شکلات تلخ پس از ناهار می ‌تواند جایگزین یک دسر خوب باشد. شکلات حاوی ماده ‌ای به نام تئوبرومین است که نقشی مشابه کافئین در قهوه دارد و به بهبود وضعیت انرژی کمک می ‌کند.


هل سبز


 هل موجب افزایش انرژی  می شود و گردش خون را بهبود می‌ بخشد.


مارچوبه


 این سبزی خوش رنگ حاوی ویتامین ب است. این ویتامین، کربوهیدرات ‌های دریافتی را تبدیل به سوخت مورد نیاز بدن یعنی گلوکز می‌ کند. همچنین مارچوبه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که منجر به متعادل نگاه داشتن قند خون می ‌شود.

 

منبع: خراسان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.