طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام را اینجا بخوانید

دنیای قلم -کوکو سیب‌زمینی اصولا از جمله غذاهایی است که سریع و راحت درست می‌شود. حالا تصور کنید اگر بخواهیم آن را با سرعت بیشتری آماده کنیم، چه باید بکنیم؟ درست حدس زدید؛ تنها راه، حذف زمان پخت سیب‌زمینی‌ها و در نتیجه استفاده از سیب‌زمینی به صورت خام است. در اینجا روش پخت این نوع کوکو با کمی تغییرات در پخت نوع معمولی آن، ارائه شده است. پس آستین‌ها را بالا بزنید و طبق دستورالعمل شروع به پخت و پز کنید.

 

  مواد مورد نیاز


۳ عدد سیب‌زمینی بزرگ
یک عدد تخم‌مرغ (سفیده و زرده آن را با هم مخلوط کنید)
نصف پیمانه آرد سفید
نصف قاشق چای‌خوری گشنیز یا نعنای خردشده (در صورت دلخواه)
یک حبه سیر (خرد شده)
۲ قاشق سوپ‌خوری کره
۲ قاشق سوپ‌ خوری روغن
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

کوکو سیب زمینی خام
طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی


► مرحله اول

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست آنها را بکنید. سپس آنها را با رنده متوسط رنده کنید. سیب‌زمینی‌های رنده شده را داخل کاسه بلوری بریزید و تخم‌مرغ را همراه آرد، سیر، سبزی‌معطر، نمک و فلفل به آن اضافه کنید و با قاشق خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند.در غذاهایی که از سیب‌زمینی استفاده می‌شود به خاطر خاصیت بالای جذب نمک، به نمک بیشتری نیاز است.

► مرحله دوم

تابه‌ای آماده کنید، سپس روغن و کره را در آن بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید تا روغن داغ شده و کره آب شود. حالا یک قاشق پر از مخلوط را داخل روغن بریزید و دورتادور و سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید و در واقع شکلی شبیه دایره به کوکو بدهید. وقتی یک روی کوکوها در روغن سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. در صورتی که مقدار روغن ذکر شده برای این منظور کافی نبود، مقداری روغن و همچنین کره به آن اضافه کنید. کره برای مزه‌دار کردن کوکو به روغن افزوده می‌شود.

پس از آماده شدن کوکوها اگر می‌خواهید پروژه سورپرایز کردن خانم خانه کامل شود، یک ظرف سالاد گوجه و خیار درست کنید. اگر در خانه خیار نداشتید، چند گوجه را خوب بشویید و ریز خرد کرده و با لیموترش مزه‌دار کنید.

طرز تهیه کوکو سیب‌زمینی | راز وا نرفتن کوکو و خوشمزه شدن آن

نکته پخت
دو طعم شیرین و شور هم برای پخت این غذا انتخاب می‌شود به طوری که برخی به نوع تهیه شده با سیب زمینی پخته شهد و به نوع تهیه شده با سیب زمینی خام نمک می‌زنند. معمولا کوکویی که با سیب‌زمینی پخته تهیه می‌شود، با موادی مانند هل، دارچین و مغز گردو یا گوشت چرخ کرده یا حتی قارچ سرخ شده هم پر می‌کنند. در زیر نکات ریز تهیه کوکوها و رمز و راز و فوت و فن تهیه آن تعریف شده و همچنین طرز تهیه انواع کوکوی سیب زمینی لینک داده شده است.

فوت و فن پخت کوکو سیب‌زمینی
اصفهانی‌ها به این غذا کوکو قندی می‌گویند و روی آن شهد می‌ریزند برای آماده سازی و پخت این غذا باید نکته هایی را در نظر گرفت که به ترتیب عبارتند از:

۱- اگر کوکو را با سیب‌زمینی خام تهیه می‌کنید، می‌توانید به آن مرغ پخته ریش‌ریش شده یا سبزی‌های معطر اضافه کنید اما افزودن این مواد به مایه کوکو تهیه شده با سیب‌زمینی پخته توصیه نمی‌شود.

۲- خیلی وقت‌ها کوکو پس از پخت ترک برمی‌دارد و هنگام جابجا کردن می‌شکند. علت این اتفاق مقدار کم تخم مرغ است اما باید مراقب باشید بیش از اندازه هم تخم مرغ استفاده نکنید زیرا در این صورت، بافت کوکو از میان می‌رود و شکل اسفنجی و کف آلود پیدا می‌کند.

۳- خیلی‌ها به کوکو سیب‌زمینی، پیاز خام می‌زنند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام افزودن این سبزی، آب آن را بگیرید زیرا باعث شل شدن کوکو و از بین رفتن بافت منسجم آن می‌شود. به علاوه، در مصرف پیاز نیز زیاده‌روی نکنید زیرا باعث وارفتن کوکو می‌شود.

۴- ضخامت مناسبی که برای این کوکو توصیه می‌شود، بین ۵/۰ تا ۲ سانتیمتر است که برحسب ذائقه می‌توانید آن را تغییر دهید. فراموش نکنید ضخامت زیاد، باعث نپختن کوکو و نازک بودن بیش از حد، باعث خشکی و حتی سوختن آن می شود.

۵- به غیر از نعنا یا گشنیزی که در دستور پخت این غذا وجود دارد، می‌توانید از نعنا تازه به‌تنهایی یا ریحان تازه و حتی آویشن خشک استفاده کنید. به این ترتیب طعم کوکو منحصربه فرد خواهد شد.

۶- اگر مایه کوکو بر اثر افزودن تخم مرغ ها یا پیاز شل شد، بهتر است به آن کمی آرد سیب زمینی اضافه کنید تا قوام لازم را پیدا کند.

۷- ادویه مناسبی که برای پخت این غذا نباید فراموش کرد، در کوکوی شیرین فقط زعفران و در کوکوی نمکدار زعفران و زردچوبه است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.