الزام حذف امضاهای طلایی برای تسهیل کسب و کار

الزام حذف امضاهای طلایی برای تسهیل کسب و کار

یادداشت علی قنبری، استاد دانشگاه را درباره فضای کسب و کار بخوانید.

دنیای قلم -یکی از موضوعات مهمی که دولت‌ها باید به آن توجه کنند، تسهیل و تسریع در فضای کسب و کار است. کسب و کاری که برای شروع آن باید از بوروکراسی‌های متعدد گذشت و امضاهای طلایی گرفت برای سرمایه‌گذار انگیزه و رغبت ایجاد نمی‌کند.
سرمایه‌گذار برای انجام و توسعه فعالیت‌های خود به فضای کسب و کار نیاز دارد که تمام بخش‌ها در خدمت تولید و سرمایه‌گذاری باشند. زمانی که موانع مختلف گذاشته می‌شود و فعال اقتصادی برای عبور از هر کدام آنها باید روزهای طولانی را سپری کند، طبیعی است که سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و حتی سرمایه‌گذاران فعلی هم سعی بر محدود شدن فعالیت‌های خود می‌کنند.
طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف که بارها در مورد آن صحبت شده سرمایه‌گذاران از فعالیت‌های تولیدی خارج شدند و یا آنهایی که خواستار سرمایه‌گذاری جدید بودند، تصمیم گرفتند سراغ فعالیت‌های کم ریسک‌تر و زود بازده بروند و همین امر موجب شد که بازار مسکن، ارز، طلا و خودرو با افزایش تقاضا و در پی آن جهش قیمت مواجه شوند. بر این اساس، دولت سیزدهم در کنار اولویت‌هایی که از ابتدا به آن اشاره شد باید به‌ سمت سهولت کسب و کار با فرمول جدید حرکت کند. یکی از اقدام‌هایی که امیدوار هستیم دولت جدید مجدانه پیگیری کند، ایجاد فضای سالم در دستگاه‌ها و اداره‌ها است.

الزام حذف امضاهای طلایی برای تسهیل کسب و کار
طی این سال‌ها امضاهای طلایی شکل گرفت که باعث شد سرمایه‌گذاران واقعی کنار زده شوند و جای آن را سرمایه‌گذار نماها بگیرند.
از این‌رو یکی از موضوعاتی که دولت باید پیگیری کند، پالایش دستگاه‌های دولتی و حذف افراد رانت خواه است. وقتی فضای اداری سالم و بدون رانت باشد همه بخش‌ها سعی می‌کنند که کار خود را درست انجام دهند و این امر در نهایت باعث می‌شود که تسهیل و تسریع در کسب و کارها اتفاق بیفتد.
نکته دیگری که دولت سیزدهم می‌تواند نسبت به حل آن اقدام کند، حذف قوانین زائد است. با توجه به همسو بودن دولت و مجلس اکنون فضای بسیار خوبی است که موانع ضد تولید با کمک نمایندگان مجلس حذف شود.
تعدد قوانین اختلال‌های زیادی ایجاد کرده است و نمی‌گذارد فعال اقتصادی در کسب و کار خود موفق عمل کند. زایش قوانین از سال 97 به علت تشدید شدن تحریم‌ها بسیار بیشتر شد و فعال اقتصادی بشدت آسیب دید. لذا در این دوره باید ضمن حذف قوانین به سمت تسهیل قوانین رفت که نتیجه آن تسریع در فرایند سرمایه‌گذاری و تولید شود.
 

منبع: ایران

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.