پروبیوتیک چیست و در چه مواد طبیعی پیدا می شود

پروبیوتیک چیست و در چه مواد طبیعی پیدا می شود

پروبیوتیک میکروارگانیسم است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی بکند.

دنیای قلم -پروبیوتیک ماده ای مهم برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و تقویت دستگاه گوارش است. پروبیوتیک را در مواد طبیعی هم می توان یافت.

مصرف محصولات حاوی پروبیوتیک‌ به سلامت ما کمک می‌کند و جالب است بدانید که تنها از طریق تغذیه می‌توانیم پروبیوتیک‌های مورد نیازمان را تامین کنیم. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که در برخی مواد غذایی یافت می‌شوند. ماست، ماده غنی از پروبیوتیک است. ماست یکی از بهترین منابع پروبیوتیک‌هاست. باکتری‌ ماست تخمیرشده توسط باکتری‌های اسید لاکتیک تهیه می‌شود. لبنیات حاوی پروبیوتیک به درمان اسهال و سندروم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. البته بهتر است مواد غذایی پیشنهادی را با مشورت پزشک مصرف کنید.



 کفیر


شیر تخمیر شده که با قرار دادن دانه‌های کفیر و حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک است شما را در برابر انواع عفونت‌ها و مشکلات گوارشی محافظت می‌کند.

پروبیوتیک طبیعی

 

 کلم ترش


کلم ترش نوعی کلم ریز رنده‌شده است که توسط باکتری‌های اسیدلاکتیک تخمیر و همراه سالاد و... استفاده می‌شود و طعم شور و ترشی دارد، اما بسیار مفید است. کلم ترش حاوی فیبر، ویتامین‌های b، c و k است، همچنین دارای مقدار زیادی سدیم، آهن و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به سلامت بدن کمک می‌کنند.

 

 خیارشور


ترشی‌ها در محلول آبکی و نمکی تخمیر می‌شوند و این فرآیند، باکتری‌های اسیدلاکتیک را در آن ایجاد و ترش می‌کند. متخصصان تغذیه به خوردن ترشی خیار توصیه می‌کنند؛ زیرا منبع خوبی از ویتامینk و در صورت لخته‌شدن خون، مفید است.

 

قرص پروبیوتیک

 موز


موز حاوی پروبیوتیک‌های طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند؛ بنابراین در بهبود سلامت کلی بدن موثر است.

 

 

 کاهش التهاب از فواید پروبیوتیک‌ها


پروبیوتیک‌ها التهاب سیستمیک را که محرک اصلی بسیاری از بیماری‌هاست، کاهش می‌دهند و در روزهای کرونایی بیمارانی که دچار التهاب شده‌اند، می‌توانند با مشاوره پزشک آنها را مصرف کنند.

 

 

 کاهش افسردگی و اضطراب


گونه‌های پروبیوتیکی «لاکتوباسیل» و «بیفیدیو» علائم اضطراب و افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی کاهش می‌دهند.

 

 

 کاهش کلسترول خون


 پروبیوتیک سطح کلسترول کل و ldl (بد) را کاهش می‌دهد.

 

 

 کاهش فشار خون


پروبیوتیک‌ها باعث کاهش متوسط فشار خون می‌شوند.

 

 

 تقویت عملکرد سیستم ایمنی


چندین گونه پروبیوتیک ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کنند و احتمالا به کاهش خطر ابتلا به عفونت منجر شوند؛ از جمله آنهایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند.

 

 

 سلامت پوست


شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای آکنه روزاسه ، اگزما و دیگر اختلالات پوستی مفید باشند.

 

 

 پروبیوتیک‌ها و کرونا


برخی محققان پیشنهاد می‌کنند که بهبود میکروبیوم روده از طریق مکمل پروبیوتیک یک سازوکار برای مبارزه و درمان عفونت ویروس جدید کروناست؛ زیرا این ویروس از طریق «توفان سایتوکاین» به سیستم دفاعی بدن آسیب می‌رساند. از آنجا که ثابت شده است فلور روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت و با التهاب مبارزه می‌کند، محققان فکر می‌کنند که مکمل‌های پروبیوتیک با مهار یا محدود کردن این «توفان سایتوکاین» می‌تواند به بهبود سریع بیماری کرونا کمک کند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.