تاثیرات مخرب ویتامین ب 3 بر قلب

تاثیرات مخرب ویتامین ب 3 بر قلب

مصرف بیش از حد ویتامین ب ۳ برای قلب مضر است

دنیای قلم -مصرف مکمل‌ها بدون نظر پزشک می‌تواند آسیب‌های جدی برای سلامت ما مثل مسمومیت در پی داشته باشد
پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که سطوح بالای نیاسین که ویتامین ب ۳ هم نامیده می‌شود با تحریک التهاب و آسیب‌‌ رساندن به رگ‌های خونی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. نیاسین در بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، برنج قهوه‌ای، موز و همچنین غلات و نان‌های غنی‌شده یافت می‌شود. به گزارش «وری‌ول هلث»، اگر نیاسین را از طریق مکمل‌های ویتامین در دوزهای بالا مصرف کنید، می‌تواند منجر به مسمومیت شود که به طور بالقوه عوارض گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا حتی آسیب کبدی را به دنبال خواهد داشت.
  چرا به ویتامین ب 3 نیاز داریم؟
طبق این پژوهش که در نشریه «نیچر مدیسن» منتشر شد، یک محصول تجزیه نیاسین که به ۴پی‌وای (4py) معروف است به شدت با خطر  ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و موارد مربوط به ناراحتی‌های قلبی مرتبط است.
 به طور مشخص افراد با سطوح بالای ۴‌پی‌وای در مقایسه با افرادی که سطوح پایین‌تر ۴‌پی‌وای را دارند، ۶۰ درصد بیشتر با مشکلات قلبی مواجه اند. جوزف دایبس، متخصص قلب و عروق در بیمارستان نورت‌ول لنوکس هیل به وری‌ول‌هلث می‌‌گوید: «بدن ما به نیاسین نیاز دارد و خوشبختانه در انواع مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، لبنیات و غلات یافت می‌شود.» به گفته دایبس، نیاسین چندین نقش کلیدی در بدن ایفا می‌کند، از جمله کمک به تبدیل غذا به انرژی و حفظ سلامت پوست، اعصاب و سیستم گوارشی. نیاسین همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و سطح بالای کلسترول بد یا ال‌دی‌ال و سطوح تری‌گلیسیرید یا چربی بدن را کاهش می‌دهد. دایبس می‌گوید، در صورتی که در رژیم‌غذایی‌ نیاسین کافی دریافت نکنید، به بیماری پلاگر مبتلا می‌شوید. فرد مبتلا به پلاگر دچار سردرگمی ذهنی، ناتوانی، اسهال، از دست دادن اشتها و دیگر علایم جدی می‌شود.
 چرا نیاسین بیش از حد برای قلب مضر است؟
هنگامی که نیاسین تجزیه می‌شود محصولات جانبی مانند ۲پی‌وای (2py) و ۴پی‌وای تولید می‌کند. در تحقیق جدید مشخص شد که این محصولات جانبی به‌ویژه ۴پی‌وای، در تحریک التهاب عروقی نقش مستقیم دارند که به رگ‌های خونی آسیب می‌زنند و با گذشت زمان در شریان‌ها (آترواسکلروز) پلاک تولید می‌کنند که عامل خطر اصلی در بیماری‌های قلبی است. دایبس می‌گوید: «کاملا ثابت شده است که التهاب نقش کلیدی در بیماری‌های قلبی عروقی دارد، به‌خصوص بیماری عروق کرونر آترواسکلروتیک.» از آن جایی که ۲پی‌وای و ۴پی‌وای عوامل پیش‌التهابی‌اند، موجب افزایش التهاب عروقی می‌شوند که به طور مستقیم با پیامدهای عروقی بدتر مانند حمله قلبی یا سکته مرتبط است.» به همین دلیل است که همیشه قبل از شروع مصرف هر نوع ویتامینی باید با پزشک مشورت کنید. 
 آیا ویتامین‌های دیگر هم خطر ایجاد می‌کنند؟
به گفته متخصصان، ویتامین‌های محلول در چربی یعنی آ، دی، ای و کا، زمانی که در دوزهای زیاد به شکل مکمل مصرف شوند، می‌توانند سمی باشند. برخلاف ویتامین‌های محلول در آب، ویتامین‌های محلول در چربی در بدن ذخیره می‌شوند و هر کدام علایم سمی خاص خودشان را دارند. 
  غذاها و محصولات حاوی نیاسین
به گفته باکوویچ، شما می‌توانید نیاسین را به طور طبیعی از مواد غذایی مانند ماهی، گوشت قرمز، مرغ،   حبوبات، غلات کامل، برنج قهوه‌ای، آجیل، دانه‌ها و موز به دست آورید. نیاسین را به غذاهای غنی‌شده مانند نان، غلات و شیر خشک نوزادان اضافه می‌کنند. 
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.