چه بخوریم تا سیستم ایمنی بدنمان در برابر کرونا قوی شود؟

چه بخوریم تا سیستم ایمنی بدنمان در برابر کرونا قوی شود؟

آیا می توان با تغذیه به مبارزه با کرونا رفت؟ چه چیزهایی باید بخوریم تا سیستم ایمنی بدنمان قوی شود؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از انواع سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزاها و دیگر بیماری‌های عفونی پیشگیری کرد.

اضافه‌‌وزن و چاقی می‌‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد بنابراین بهتر است سعی کنیم اضافه وزن کاهش یابد؛ بسیاری از ما به دلیل کاهش فعالیت‌‌های بدنی در دوران کرونا ممکن است دچار اضافه وزن شده باشیم و باید سعی کنیم آن را کنترل کنیم؛ البته باید توجه داشت که کاهش وزن بسیار سریع، می‌‌تواند منجر به کاهش ایمنی بدن شود و انرژی دریافتی روزانه برای بزرگسالان نباید به کمتر از 1200 کیلوکالری برای مدت طولانی برسد بنابراین اگر مردم در شرایطی قرار دارند که نمی‌‌توانند به باشگاه بروند و تحرکشان کم شده است و حالا می‌‌خواهند با کم غذا خوردن وزن‌‌شان را کاهش دهند باید حواس‌‌شان باشد که کالری دریافتی به زیر 1200 کیلوکالری نرسد تا ایمنی بدن کاهش نیابد.

 

 

کاهش مصرف چربی برای ارتقای سیستم ایمنی

 هرچه‌‌قدر که مصرف چربی بیشتر باشد می‌‌تواند ایمنی بدن را کاهش دهد؛ بنابراین ترجیح بر این است که مردم سعی کنند تا حد ممکن غذاها را با فر، بخارپز و هواپز بپزند یا آن‌‌ها را آبپز، تنوری یا گریل کنند تا حداقل میزان روغن را استفاده کرده باشند.

 

بیشتر بخوانید: ناقلین بی علامت کرونا چه کسانی هستند؟

 

چه روغن‌‌هایی مصرف کنیم؟

چه روغن‌‌هایی مانند کره که بر پایه چربی حیوانی باشند و چه بسیاری از روغن‌‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و... اگر بیش از حد مصرف شوند می‌‌توانند ایمنی بدن را تضعیف کنند؛ بنابراین چاره کار، کاهش مصرف روغن است و باید روغنی که برای غذا استفاده می‌‌شود روغن زیتون و کنجد باشد؛ البته مصرف این دو روغن نیز نباید بیش از نیاز بدن باشد.

 

چه بخوریم کرونا نگیریم؟

 

ضرورت دریافت پروتئین از منابع حیوانی و گیاهی به میزان کافی

مقدار پروتئین دریافتی باید حتماً کافی باشد و منظور از کافی بودن این نیست که گوشت قرمز زیادی بخوریم بلکه برای دریافت پروتئین می‌‌توان از منابع گیاهی، سویا، حبوبات و منابع حیوانی استفاده کرد. باید سعی کنیم هفته‌‌ای یکبار از ماهی‌‌ها استفاده کنیم؛ ماهی‌‌های چرب مانند شوریده، ماهی‌‌های آزاد یا سرخو حاوی امگا3 هستند؛ ماهی‌‌های کیلکا نیز امگا3 بالایی دارند. دریافت امگا3 به میزان کافی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌‌شود.

اگر مصرف منابع امگا3 و ماهی برای مردم مقدور نیست در آن صورت باید از مکمل‌‌های امگا3 با تجویز متخصص استفاده کنند.

فیبر موجود در میوه‌‌ها و سبزیجات نیز بسیار مفید است زیرا بخشی از سلامت بدن ما مربوط به سلامت باکتری‌‌های مفید روده‌‌ای است و سلامت باکتری‌‌های مفید روده باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. سلامت این باکتری‌‌های مفید با غذایی که می‌‌خوریم در ارتباط است و فیبر موجود در میوه‌‌ها و سبزیحات به سلامت آن‌‌ها کمک می‌‌کند.

باید تمام پروتکل‌‌های بهداشتی برای شست‌‌وشوی میوه‌‌ها و سبزیجات رعایت شوند و روزانه به اندازه دو تا سه پیش‌‌دستی از سبزیجات استفاده شود همچنین سه الی چهار واحد میوه مصرف شود؛ هر واحد میوه معادل یک میوه به اندازه یک مُشت دست یا سه چهارم لیوان از آن میوه است. هرچه‌‌قدر تنوع میوه و سبزی از لحاظ رنگی بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری به بدن می‌‌رسد.

 

محدود کردن مصرف شیرینی 

باید قند و شیرینی به شدت محدود شوند؛ منظور از قند و شیرینی، مواد غذایی مانند نوشیدنی‌‌های تجاری، نوشابه، آبمیوه‌‌ها، شیرینی‌‌جات، نقل، نبات و... است که در آن‌‌ها از قند استفاده شده است. البته این‌‌که می‌‌گوییم مصرف قند باید محدود شود منظورمان محدود کردن استفاده از میوه‌‌های شیرین نیست و خرما و کشمش در دسته‌‌بندی میوه‌‌ها قرار دارند و می‌‌توانند به میزان کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشند اما قندهای مصنوعی بهتر است تا جای ممکن در این دوران کمتر مصرف شوند.

درباره نان‌‌ و برنج مصرفی نیز ترجیح بر این است که از نان‌‌های پرفیبر (مانند نان‌‌های حجیم و سبوس‌‌دار) استفاده شود و بهتر است غذاهای نانی جایگزین غذاهای برنجی شوند یا این‌‌که غذاهای برنجی که استفاده می‌‌شوند غذاهایی باشند که در کنار آن‌‌ها حبوبات وجود دارد؛ این غذاها شامل کوفته، انواع آش‌‌ها و برنج‌‌های مخلوط است.

 

بیشتر بخوانید: ویدئویی تکان دهنده از سرعت و قدرت سرایت ویروس کرونا

 

 

مصرف ویتامین‌های c و d

خوردن مواد غذایی و خوراکی‌هایی که حاوی ویتامین‌های c و d هستند، بدون تردید به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بهتر است این ویتامین‌ها از راه‌های طبیعی مثل خوردن انواع میوه‌ها که شامل پرتقال، توت فرنگی و... هستند، دریافت شوند.

 

منابع: دنیای اقتصاد و تسنیم

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.