آنچه درباره حقوق زنان شنیده نشد

آنچه درباره حقوق زنان شنیده نشد

پرستو سرمدی درباره ناشنیده های حقوق زنان گفت

دنیای قلم -حزب اتحاد ملت ایران برای سه ماه تعلیق شد و معلوم نیست كه اراده اصلی درباره آن دقیقا چه باشد و تا كجا برود، به خصوص كه روند برخی احضارها و برخوردها هم این بدبینی را تشدید می‌كند، آن‌هم در شرایطی كه بیش از هر زمانی شاهد آسیب بسیار زیاد حذف و تضعیف احزاب و سایر نهادهای مدنی‌ای هستیم كه می‌توانستند به عنوان واسط جامعه و حكومت عمل كنند و حالا می‌بینیم كه نشنیدن صدای جامعه و نپذیرفتن فعالیت نمایندگان گروه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه و در واقع انقیاد سیاست، چه رویارویی‌های مستقیم و پرهزینه‌ای را بین بخش‌هایی از جامعه و حكومت در خیابان‌ها موجب شده است.


پرستو سرمدی  نوشت :  در این شرایط فعالیت حزب اتحاد به دلیل بیانیه‌هایی كه طی اعتراضات اخیر داده مورد اعتراض و خشم نهادهای حاكمیتی واقع شده است. در حالی كه اگر به پیشنهادهایی كه اتحاد در آن بیانیه‌ها داده بود، توجه و عمل می‌شد، شرایط این‌گونه پرهزینه نمی‌شد و جان‌های عزیز پرشماری از دست نمی‌رفت. حزب اتحاد تاكنون تلاش كرده، مطالبات اجتماعی را به طرق مختلف بیان كند و به گوش مسوولان برساند و راه‌حل‌هایی برای مسائل اجتماعی ارایه كند، اما متاسفانه توجهی به آنها نشد. از جمله در مورد مسائل زنان، بارها هشدار داده‌ایم. از تبعیض جنسیتی بسیار بالایی كه زندگی زنان را با رنج مداوم مواجه كرده سخن گفته‌ایم. از قوانین نابرابر، از فقر زنانه و... اما اراده‌ای برای شنیدن هشدارها وجود نداشت. - از شكاف جنسیتی گفتیم، از اینكه میزان نابرابری بین زن و مرد در ایران در چهارمین جایگاه در جهان قرار دارد. نابرابری در حوزه‌های اشتغال، فرصت‌های اقتصادی، آموزش و حضور در مناصب سیاسی و قدرت. گفتیم كه این جایگاه چیزی فراتر از تحقیر زنان ایران است و می‌تواند منجر به خشم شود. خواستیم همه مسوولان، نهادهای دولتی و حتی فعالان مدنی، اگر آب هم دست‌شان است، زمین بگذارند و برای كاهش شكاف جنسیتی تلاش كنند.

 

- گفتیم پذیرش سبك زندگی و آزادی در انتخاب نوع پوشش و حجاب، از مطالبات اصلی نسل‌های جدید زنان است، در برنامه‌ای كه سال گذشته ارایه دادیم خواستار پایان دادن به برخورد پلیسی با حجاب زنان شدیم، در بیانیه اخیرمان خواستار لغو قانون حجاب و جمع كردن گشت‌های ارشاد شدیم.
- بارها خواستار تغییر قوانین نابرابر شدیم، قانونی كه حق طلاق را از زنان سلب كرده، حضانت فرزندان را از مادران می‌گیرد، قانونی كه اختیار اشتغال، تحصیل و خروج از كشور را از زن می‌گیرد و به شوهر می‌دهد. قانونی كه تا جایی مادران را تحقیر می‌كند كه حتی گاهی امكان ثبت‌نام فرزند در مدرسه و گرفتن كارنامه را از او می‌گیرد.


- بارها هشدار دادیم كه به جای رفع تبعیض از قوانین، به فكر تغییر قانون مهریه و نابرابرتر شدن قوانین ازدواج افتادن، اشتباه بزرگی است.
- ما بارها و بارها خواستار تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان شدیم، گفتیم میزان خشونت خانگی علیه زنان در ایران بیش از آمار جهانی است. گفتیم میزان قتل‌های ناموسی بالاست، باید قوانین پیشگیرانه تصویب شود و در اجرا جدی گرفته شود. گفتیم برای حفاظت از زنان خشونت‌دیده خانه امن می‌خواهیم. گفتیم اما نشنیدید و بیش از ده سال تصویب لایحه منع خشونت علیه زنان را طول دادید و در نهایت هم به جایی نرسید.
- ما نسبت به افزایش كودك همسری هشدار دادیم، گفتیم برای افزایش جمعیت، كودكان را به سمت ازدواج سوق ندهید. ازدواج كودكان انواعی از آسیب برای آنها دارد، از ترك تحصیل و رشد اجتماعی گرفته تا سقط جنین و مرگ مادر هنگام زایمان، افزایش سرطان دهانه رحم، افزایش جمعیت كودكان طلاق گرفته یا رها شده، كودكان كار، كودكان تحصیل نكرده و...


- ما نسبت به قانون جوانی جمعیت هشدار دادیم، به اینكه نمی‌توان برای افزایش جمعیت، در مورد بدن زنان تصمیم گرفت و آنها را مجبور به بارداری اجباری كرد. وسایل جلوگیری از بارداری را از دسترس اقشار كم‌برخوردارتر خارج كرد و بر جمعیت فقرا افزود، بی‌آنكه امكان حمایت اجتماعی موثر از آنها وجود داشته باشد.
- بارها گفتیم كه تریبون‌های مذهبی و فرهنگی را به تریبون‌هایی برای رنجاندن زنان تبدیل نكنید. مدام برای زندگی روزمره زنان از دوچرخه‌سواری و ورزشگاه رفتن، تا شاغل‌شدن و نپذیرفتن خانه‌داری خط و نشان نكشید. 
ما در حزب اتحاد بارها نسبت به وضعیت تبعیض‌آمیز علیه زنان هشدار دادیم و آنهایی كه باید می‌شنیدند، نشنیدند و درنهایت فعالیت حزب اتحاد را تعلیق كردند. اما این‌بار تعلیق فعالیت یك نهاد مدنی، به پاك كردن صورت مساله هم منجر نمی‌شود، چراكه مساله به وسط خیابان‌ها آمده است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.