توانایی فنی ساخت بمب اتمی

توانایی فنی ساخت بمب اتمی

بر كسی پوشیده نیست كه ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم ولی تصمیمی برای این كار نداریم. جمهوری اسلامی تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ به ۶۰ درصد رسانده و به راحتی می‌تواند آن را به ۹۰ درصد برساند.

دنیای قلم -دكتر كمال خرازی، رییس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران، كم‌گوی و گزیده‌گوی است. اهل دقت و سنجیدگی در سخن. در مصاحبه با تلویزیون الجزیره به نكات بسیار مهمی اشاره كرده است. «بر كسی پوشیده نیست كه ما توانایی فنی تولید بمب اتم را داریم ولی تصمیمی برای این كار نداریم. جمهوری اسلامی تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ به ۶۰ درصد رسانده و به راحتی می‌تواند آن را به ۹۰ درصد برساند.»  همگان می‌دانستند و می‌دانند كه جمهوری اسلامی ایران، به اعتبار بومی شدن دانش هسته‌ای و استراتژی دقیق و آینده‌نگری روشن‌بینانه، شناخت تحولات منطقه خاورمیانه، به چنین دستاوردی دست یافته است. البته این توانایی تازه نیست! اعلام آن توسط دكتر خرازی، در زمانی مشخص، پس از سفر بایدن به تل‌آویو و جده، رجزخوانی بایدن در كنفرانس جده و نیز اظهارات نخست وزیر نورسیده اسراییل است كه گفت: «حمله نظامی به ایران اقدامی اخلاقی است!» نیازی نیست تا فهرست زمان‌بندی تهدیدات نظامی علیه ایران را حتی به اشاره مطرح كنیم. غریب اینكه دو تن از مقامات امریكایی، در تلاطم رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در امریكا، ایران را به بمباران اتمی تهدید كردند. جان مك كین (2018- ۱۹۳۶) كه البته جنایتكار جنگی بود و بارها در جنگ ویتنام، ویت‌كنگ‌ها را بمباران كرده بود؛ البته اسیرش كردند و ۵ سال اسیر ویت‌كنگ‌ها بود. او از چهره‌های افراطی حزب جمهوری‌خواه و نیز از مهمانان مزدبگیر كارناوال‌های آلبانی بود. جان مك كین تاكیدش بر تغییر نظام در ایران و نیز بمباران اتمی ایران بود! در ۲۰ ماه آوریل سال ۲۰۰۷ در میان جماعتی از امریكاییان آواز خواند: «بمب بمب بمب!ایران را بمباران كنید.» توضیح داد كه مرادش بمباران اتمی است. در مصاحبه‌ای كه در تار یخ ۲۸ سپتامبر همان سال داشت، درباره این موضع، یعنی تهدید اتمی ایران گفت: «من به این موضع افتخار می‌كنم.» یك‌سال قبل از مرگش، در ۲۵ فروردین سال ۱۳۹۶   جان مك ‌كین به تیرانا سفر كرد و در جمع اعضای سازمان مجاهدین گفت: «من مطمئن هستم. روزی ایران آزاد خواهد شد و ما در میدان آزادی گرد هم خواهیم آمد.» بدیهی است كه منظور او از آزادی، اسارت ایران در زیر سیطره امریكا بوده است چنانكه در دوره پهلوی بود. 

هیلاری كلینتون هم از قافله تهدید اتمی ایران عقب نماند! ایشان كه در حسرت آرزوی ریاست‌جمهوری بود، در رقابت‌های انتخاباتی در سال ۲۰۰۸ گفت: «امریكا به نحوی به ایران حمله خواهد كرد كه ایران كاملا نابود شود!»


سخن او را به حمله اتمی تفسیر یا تعبیر كردند. این هم از شگفتی‌های زمانه است. امریكا دو بار از سلاح هسته‌ای در نابود كردن دو شهر هیروشیما و ناكازاكی استفاده كرده است. بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی جهان را داراست. در اشغال عراق از سلاح تاكتیكی هسته‌ای استفاده كرد. نگران توان هسته‌ای ایران است. مصاحبه دكتر كمال خرازی می‌تواند نقطه پایانی بر این تهدید‌ها باشد. تهدید‌هایی كه قدر مشترك‌شان، متوقف كردن انقلاب اسلامی در ایران، براندازی جمهوری اسلامی ایران و نابود كردن كانون‌های مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن است. اما گویی بایدن، ماجرای فرار ارتش امریكا بعد از بیست سال اشغال و سه هزار میلیارد دلار هزینه و خسارت را از یاد برده است! ایران یك كشور حقیقی است. با ظرفیت‌های علمی و فنی پیشرفته. دانش و تكنیك دیگر در انحصار امریكا و اروپا نیست. وقتی كشوری اعلام می‌كند كه توانایی فنی و علمی تولید سلاح هسته‌ای را داراست؛ این موضع مهم‌ترین درس اخلاقی است كه می‌توان به نخست‌وزیر اسراییل و بایدن داد. روزگاری اوباما از اینكه ایران «بازی به‌هم‌زن» در منطقه است، گلایه می‌كرد. امروز این امر یك واقعیت است. كدام كشور طرح خاورمیانه جدید امریكا، به مركزیت اسراییل را متوقف كرد؟ كشوری كه به لحاظ فنی می‌تو‌اند در دفاع از تمامیت سرزمینی و وحدت ملی و امنیت ملی خود هر گاه اراده كند، « به راحتی» سلاح هسته‌ای داشته باشد. بدیهی است كه سیاست راهبردی ایران، پرهیز از تولید سلاح هسته‌ای بوده و هست، اما درس اخلاق را امریكا و اسراییل و اروپا نیاموختند؟!

سید عطاءالله مهاجرانی
 


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.