از خانه تا بازار میوهوترهبار فقط 15دقیقه
شهرداری تهران تا پایان سال دستکم 4میدان اصلی میوه و ترهبار و تعدادی بازارهای کوچک محلی در نقاط کمبرخوردار راهاندازی میکند.
دنیای قلم - شهرداری تهران برای افزایش میزان دسترسی شهروندان به میادین میوه و ترهبار، احداث تعدادی از این بازارها را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس، تا پایان سال دستکم 4میدان جدید بزرگ و اصلی میوه و ترهبار در پایتخت به بهرهبرداری میرسد. این در حالی است که تعدادی بازار محلی کوچک ترهبار نیز در محلههایی که فاقد میادین ترهبار هستند، احداث میشود. نکته مهم در این میان، ساخت و افتتاح میادین میوه و ترهبار در نقاطی است که از این نظر کمبرخوردار محسوب میشوند؛ نقاطی که اغلب در محدودههای مرکزی تهران واقع شدهاند. با این حساب، تلاش میشود که میانگین فاصله زمانی دسترسی تمامی ساکنان محلههای مختلف شهر به میادین یا بازارهای کوچک میوه و ترهبار به 15دقیقه برسد؛ چراکه اکنون این زمان، بهطور میانگین 20دقیقه است و برخی از شهروندان مجبور هستند برای رسیدن به میادین و خرید مایحتاج ضروری خود، از محلهای به محلهای دیگر بروند. در این بین، برخی از شهروندان حتی ناچار هستند، عرض یکبزرگراه را طی کنند که کار خرید را برایشان بهمراتب سخت میکند. برخی از محلههایی که در حاشیه نقاطی از بزرگراههای امام علی(ع) و آزادگان قرار دارند، با چنین سختیهایی روبهرو هستند. به همینخاطر، مدیریت شهری تلاش میکند تا این مشکل رفع شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران نیز در این رابطه میگوید: «سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران براساس رسالت ذاتی خود و در راستای حمایت از مصرفکنندگان بهویژه اقشار کمبرخوردار، همواره تلاش کرده تا احداث و توسعه بازارهای میوه و ترهبار از پراکندگی مناسبی در تمام مناطق بهویژه پهنه جنوبی شهر برخوردار باشد. بر این اساس، 57درصد میادین و بازارهای میوه و ترهبار در پهنه جنوبی و 43درصد در پهنه شمالی تهران واقع شدهاند.» سیدسعید راد با بیان اینکه در مقابل هر 3بازاری که در نیمه شمالی تهران داریم، 4بازار در نیمه جنوبی تهران فعالیت میکنند، میگوید:«این سازمان در ساخت بازارهای جدید میوه و ترهبار به 2 عامل جمعیت و دسترسی ساکنان محلات به این مراکز توجه میکند و محلات پرجمعیت و غیربرخورداری که دسترسی کمتری به این مراکز دارند برای ساخت بازارهای جدید میوه و ترهبار در اولویت قرار دارند.»
نیاز به همکاری شهرداری مناطق
راد، بیشترین درخواست شهروندان از سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار را احداث بازارهای جدید عنوان میکند و در عین حال میگوید که برای پوشش چنین مطالبهای، همکاری شهرداریهای مناطق در واگذاری زمین، یکپیشنیاز مهم بهحساب میآید: «سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای جلب رضایت حداکثری شهروندان، 3هدف مهم و اساسی «کیفیت مطلوب»، «قیمت مناسب» و «تکریم شهروندان» را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا، با توجه به بررسیها و نظرسنجیهای دستگاههای مسئول و مستقل، موفق به جلب رضایت بالای 80درصدی مراجعهکنندگان به این مراکز شده و نتیجه آن، استقبال روزافزون شهروندان از میادین و بازارهای میوه و ترهبار است، بهنحوی که امروز بخشهای زیادی از خانوادههای تهرانی ارزاق و مایحتاج روزانه و هفتگی خود را از میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران تأمین میکنند و روزانه بیش از یکمیلیون نوبت خرید در این مراکز ثبت میشود.
با توجه به حجم بالای ارتباط و تعامل رو در رو با شهروندان، ممکن است در مواردی، برخی مسائل و مشکلات نیز پیش بیاید، اما اراده و اهتمام این سازمان بر این است تا از طریق نظارت مستمر و مستقیم بر فعالیت این مراکز و تعامل با رسانههای جمعی در پاسخگویی به پیامهای مردمی و اعتراضات و شکایات شهروندان، نارضایتیهای احتمالی را به حداقل و رضایت از عملکرد میادین و بازارهای میوه و ترهبار را به حداکثر برساند.
مهمترین مطالبه شهروندان از سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران که در رسانهها نیز انعکاس آن را میتوان دید، ساخت بازار میوه و ترهبار در محلات فاقد این مراکز است. از اینرو، تمام توان این سازمان را برای تسریع در احداث بازارهای جدید میوه و ترهبار در تمامی محلات فاقد این مراکز بهکار گرفتهایم و بهمنظور پوشش صد درصدی شهر تهران با شهرداریهای مناطق 22گانه ارتباط و تعامل مستمر داریم. امیدواریم شهرداران محترم مناطق با واگذاری زمین مناسب، این سازمان را در احداث بازارهای جدید میوه و ترهبار برای خدمترسانی به مردمی که در همان منطقه ساکن هستند، یاری کنند. ما نیز به شهروندان عزیز قول میدهیم درصورت واگذاری زمین مناسب به سرعت کار ساخت و راهاندازی این مراکز را آغاز و اجرا کنیم.»
هدف؛ کمتر از 20دقیقه
براساس اعلام مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری، میزان دسترسی شهروندان تهرانی به نزدیکترین بازار میوه و ترهبار کمتر از نیمساعت است و طبق برنامه این زمان باید به کمتر از 20دقیقه برسد: «سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با اجرای طرح «هر محله یک بازار» و پراکندگی نسبتاً یکنواخت میادین و بازارهای میوه و ترهبار در سطح شهر، شرایطی را فراهم آورده که شهروندان برای دسترسی به میادین و بازارهای میوه و ترهبار و تأمین نیازها و مایحتاج روزانه و هفتگی خود بهطور میانگین حدود 20دقیقه زمان لازم داشته باشند که البته با ساخت این مراکز و تقویت و تکمیل شبکه بازارهای میوه و ترهبار در تمامی محلات تهران، این زمان کمتر نیز خواهد شد.»
افزایش تعداد میادین میوهوترهبار تا پایان سال
احداث میدانهای میوهوترهبار در شهر تهران دغدغه خرید شهروندان را کاهش میدهد. به همین دلیل، سازمان میادین میوهوترهبار شهرداری تهران علاوهبر تامین اقلام میادین فعلی میوهوترهبار در احداث میادین جدید فعال است. رئیس کمیسیون محیطزیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این رابطه به برنا گفت: «همواره تلاش شده در هر محلهای یک میدان میوهوترهبار وجود داشته باشد اما بنا داریم تعداد میادین میوهوترهبار را در سطح شهر افزایش دهیم که البته برخی از محلهها که نزدیک به مراکز اصلی میوهوترهبار هستند اولویت ما نخواهند بود.»
مهدی پیرهادی با اشاره به اینکه بعد از بررسی کارشناسی و نیاز محلات، افزایش میادین میوهوترهبار را در دستور کار قرار خواهیم داد، عنوان کرد: «به سازمان میادین میوهوترهبار اعلام کردیم تا پایان سال هر محلهای که نیازمند افزایش تعداد میادین است حتما اقدام شود. تا پایان سال چند مجموعه میدان میوهوترهبار را افتتاح خواهیم کرد.» او درباره احیای بازارهای محلی، اضافه کرد: «در بحث ساماندهی، تدابیری برای دوشنبهبازارها و... در نظر گرفته شده و برخی از مجموعههای شهرداری طی بعضی از روزها در اختیار مردم برای فروش محصولاتشان قرار خواهد گرفت که برای صنوف مختلف این امکان فراهم شده است.»