بهره‌برداری از آرامستان‌های جدید‌ تهران تا 3 سال دیگر

بهره‌برداری از آرامستان‌های جدید‌ تهران تا 3 سال دیگر

بهشت‌زهرا توسعه نمی‌یابد اما آرامستان‌های جدیدی در شرق و غرب تهران احداث می‌شود.

دنیای قلم -مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا پس از 65روز از آغاز به کارش در آرامستان پایتخت نشست رسانه‌ای برگزار کرد و گفت که ظرفیت بهشت‌زهرا سال1405 تکمیل می‌شود و تا 3سال آینده آرامستان‌های جدید در شرق و غرب تهران که مکان آنها شناسایی و مطالعات اولیه هم انجام شده، بهره‌برداری می‌شوند. آرامستان پایتخت از حیث اینکه حدود 355هکتار فضای سبز دارد و ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود، همواره مورد توجه بوده و اهمیت داشته اما در نگهداشت این شهر 750هکتاری تلاش چندانی صورت نگرفته و فضای سبز آن دچار آسیب شده است. سعید غضنفری در حاشیه نشست خبری به همشهری گفت که فضای سبز بهشت‌زهرا نیاز به ترمیم و رسیدگی ویژه دارد. او تأکید کرد: «با استفاده از شیوه آبیاری مکانیزه، اصلاح کاشت گونه‌های گیاهی مناسب و کاشت 30هزار درخت به نیت شهدای آرمیده در این آرامستان فضای سبز را در راستای تقویت ریه‌های تنفسی شهر تهران، احیا می‌کنیم و مردم به‌زودی شاهد این تغییرات خواهند بود.»

خدمتگزاری بی‌منت


فرایندهای خدمت‌رسانی در آرامستان تهران اصلاح می‌شود. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با بیان این مطلب گفت که خدمت بی‌منت سرلوحه امور قرار گرفته است. او در ادامه گفت: «به‌هرحال کسانی که به سازمان و به‌ویژه بخش عروجیان مراجعه می‌کنند در شرایط بد روحی قرار دارند و تلاش می‌کنیم با خدمت‌رسانی مطلوب بتوانیم بخشی از آلام آنها را کاهش دهیم. برای تحقق این امر نیروهایی با عنوان مباشر در بخش عروجیان حضور دارند که از ابتدا پذیرش متوفی تا پایان مراسم تدفین در کنار خانواده‌ها هستند و انجام کارها را تسهیل می‌کنند.» به‌گفته غضنفری برای افزایش کارآمدی مباشران در بخش عروجیان دوره آموزشی 3‌ماه برای آنها پیش‌بینی‌شده است. کاهش هزینه‌ها برای خانواده متوفیان هم اقدام دیگری است که مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا به آن اشاره کرد و گفت: «نمونه بارز این کار مدیریت پارکینگ ورودی عروجیان است که درگذشته به پیمانکار واگذار شده و 3 تا 5هزار تومان از مراجعه‌کنندگان هزینه دریافت می‌شد، اما در این دوره سازمان مستقیما مدیریت پارکینگ را به‌عهده گرفته و حداقل مبلغ از مراجعه‌کنندگان دریافت خواهد شد.» 
کاهش بار ترافیک داخل بهشت‌زهرا هم از اولویت‌های سازمان است که به‌گفته غضنفری پارکینگ 30هزارمتری در قطعه50 تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود. او درباره خودروهای حمل متوفی هم گفت که ظرفیت آنها 4متوفی است اما درصورتی‌که شهروندان درخواست خودرو اختصاصی داشته باشند، مانعی وجود ندارد. توسعه پایانه‌های میانی هم برنامه دیگری است که در این نشست به آن پرداخته شد و مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا گفت: «اکنون پایانه ولیعصر فعال است که به‌نظر می‌رسد جانمایی این مکان به‌درستی انجام نشده است و قصد داریم در دو نقطه دیگر پایانه میانی ایجاد کنیم.»

بهره‌برداری از آرامستان‌های جدید‌ تهران تا 3 سال دیگر

تلاش برای کاهش هزینه‌های دفن در بقاع متبرکه


بهشت‌زهرا توسعه نمی‌یابد اما آرامستان‌های جدیدی در شرق و غرب تهران احداث می‌شود. سعید غضنفری این مطلب را بیان کرد و گفت که جانمایی، مطالعات و پژوهش‌های مربوط به آرامستان‌های جدید انجام شده و نیاز است آزمایشات خاک و آب هم انجام شود که پس از تأییدات نهایی سال1403 بهره‌برداری می‌شوند.
 او همچنین از وجود 25هزار قبر آماده در بهشت‌زهرا خبر داد و گفت که برای مواقع بحرانی هم 15هزار قبر پیش‌بینی‌شده است و با شرایط فعلی این آرامستان 3 تا 5سال دیگر ظرفیت دارد. رایزنی با مسئولان اوقاف برای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه هم برنامه دیگر سازمان بهشت‌زهراست که غضنفری با اشاره به آن گفت: «در تلاش هستیم تا از طریق تهاتر با سازمان اوقاف از ظرفیت بقاع متبرکه برای تدفین متوفیان استفاده کنیم و البته که سعی داریم هزینه‌های  شهروندان در این اماکن را کاهش دهیم.»

از قبور رایگان تا مزارهای میلیاردی


همه شهروندان می‌توانند یک قبر رایگان دریافت کنند. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا این موضوع را مطرح و تأکید کرد: «قبور قطعات جدید 3طبقه هستند که یک طبقه رایگان است و دوطبقه دیگر در مجموع 5میلیون تومان (هر طبقه 2میلیون‌و500هزار تومان) فروخته می‌شود.
هزینه هر طبقه قبر در سایر قطعاتی که احیا می‌شود و می‌تواند در اختیار خانواده متوفی قرار گیرد براساس مصوبه شورای شهر تهران 7میلیون‌و800هزار تومان و در قطعات یک تا 112 هم هر طبقه قبر 25میلیون تومان است.» به‌گفته او قیمت مقبره‌های خانوادگی روباز با ظرفیت 30قبر حدود 750میلیون تومان و مقبره‌های سرپوشیده 50متری که حدود 40 تا 50 قبر دارد، یک‌میلیارد و200میلیون تومان است.

 تشکیل اکیپ انتظامات سنگ


220دژبان وظیفه برقراری امنیت در بهشت‌زهرا را به‌عهده دارند اما غضنفری این تعداد را ناکافی دانست و گفت که قرار است امنیت این آرامستان با نصب دوربین، استقرار کلانتری و یگان حفاظت شهرداری افزایش یابد. او به تشکیل اکیپ انتظامات سنگ هم خبر داد وگفت: «2 اکیپ 4نفره انتظامات سنگ حدود 20روز است که تشکیل شده و وظیفه دارند بر پروتکل نصب سنگ (رعایت طول و عرض)، جلوگیری از سرقت و مخدوش کردن سنگ برخی از اشخاص نظارت داشته باشند. همچنین شهردار شب و انتظامات شب هم برای افزایش امنیت در بهشت‌زهرا فعال شده‌اند.»
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا همچنین تأکید کرد که منعی برای تصویر بانوان روی سنگ مزارها وجود ندارد اما عکس مکشوفه حجاب (بی‌حجاب) روی سنگ قبور ممنوع است. او در توضیحات بیشتر این موضوع گفت: «انتظاماتی که به‌تازگی در بهشت‌زهرا مستقر شده، فقط جلوی نصب تصاویر ناهنجار را می‌گیرد نه همه تصاویر را. پروتکل‌های سنگ قبر هم هنگام پذیرش به صاحب متوفی ابلاغ شده و از او امضای تعهد گرفته می‌شود، اما برخی رعایت نمی‌کنند.»

 

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.