افسردگی فصلی چیست؟ + علت و درمان

افسردگی فصلی چیست؟ + علت و درمان

علت به وجود آمدن افسردگی فصلی چیست؟ چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- فرنگیس شریفی‌باستان روانشناس: مردم باید ارتباطات اجتماعی خود را در قالب تماس‌های تلفنی و تصویری، گفت‌وگوهای ویدئویی، ارسال پیام صوتی در شبکه‌های اجتماعی و... را حفظ کنند تا احساس تنهایی و در انزوابودن را در شرایط فعلی تجربه نکنند. نباید اجازه داد فاصله‌گذاری اجتماعی مانع از ارتباط ما با دوستان، اقوام و آشنایان شود.

علاوه ‌بر محدودیت‌ها و اضطراب‌های که پاندمی کووید19 برای تمام افراد ایجاد کرد در عین حال افزایش اخبار جعلی پیرامون این بیماری، از دست‌دادن عزیزان و سوگواری، افزایش مشکلات اقتصادی به جهت تعطیلی بسیاری از مشاغل و از سوی دیگر معضلات آموزش مجازی که خود تجربه‌ای نوپا در کشور ماست و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ماندن در خانه و کاهش تعاملات اجتماعی افراد با یکدیگر و... همگی ترکیبی از عواملی است که می‌تواند در کنار افسردگی فصلی در زمستان به‌خودی‌خود بر روی روان افراد اثرگذار باشد. بنابراین در چنین شرایطی امکان ابتلا به افسردگی فصلی نیز طبیعتا می‌تواند بیشتر شود.

 

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی بهبودیافتگان کرونا چگونه است؟

 

 

افسردگی فصلی چه زمانی بروز میکند؟

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی بیشتر در اواخر پاییز و در فصل زمستان بروز می‌کند که می‌توان تجربه نورکمتر و شب‌های طولانی‌تر و افزایش هورمون ملاتونین ـ که منجر به افزایش خواب آلودگی می‌شود ـ  از سوی دیگر کاهش هورمون سروتونین که تاثیر مستقیم بر تنظیم میزان خواب و خلق افراد دارد را از جمله دلایل بروز آن دانست به نحوی که هرچه به‌سمت بهار و تابستان پیش برویم این علائم کاهش پیدا می‌کنند.

علائم افسردگی فصلی مشابه علائم افسردگی اساسی نظیر خلق افسرده و کاهش عدم لذت نسبت هر موضوعی است و در عین حال دارای علائم دیگری مانند افزایش اشتها به‌ویژه مصرف بیشتر کربوهیدرات، پرخوابی، فقدان انرژی و خستگی‌طولانی مدت، نداشتن انرژی و تکلم آهسته، سستی روانی حرکتی، افزایش اضطراب و تحریک‌پذیری در طول روز، احساس بی‌ارزشی و گناه، سرزنش خود و دیگران، مشکل در تمرکز و تصمیم‌گیری، وسواس فکری و ابهام درباره آینده، افزایش افکار منفی و... است.

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه با تغذیه سالم از آلزایمر پیشگیری می‌کنیم؟
 

 

چگونه افسردگی فصلی را درمان کنیم؟

افسردگی فصلی

بر روی موارد مثبت تمرکز کنید، با خاطرات خوشایند و افکارمثبت درباره توانایی‌ها، تجربیات، موفقیت‌های خوشایند و نقاط مثبت خود، افکارمنفی را منحرف کنید و آنها را با افکارمثبت جایگزین کنید. همچنین می‌توانید با برنامه‌ریزی مشخص، تنظیم وعده‌های غذایی و زمان خواب، رسیدگی به کارهای عقب افتاده، علایقی که تاکنون فرصتی برای دنبال‌کردن آنها نداشتید و یا کتاب خواندن از این احساس دوری کنید.

 

 

منبع: آرمان ملی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.