آیا وقوع زلزله بزرگ در تهران نزدیک است؟

آیا وقوع زلزله بزرگ در تهران نزدیک است؟

زلزله بزرگ در تهران چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ آیا آمادگی برای این رخداد وجود دارد؟ در این رابطه بیشتر بخوانید.

دنیای قلم_ طی چهار دهه اخیر، پایتخت ایران بیش از 15 هزار بار لرزیده است که بیشترین تعداد زلزله‌های آن در محدوده دماوند و بر روی گسل‌های فعال آن بوده است. طبق بررسی زمین‌شناسان، تهران 16 گسل فعال دارد که خطرناک‌ترین آنها گسل مشا و گسل ری است که ظرفیت زلزله‌ای تا هفت و نیم ریشتر را دارد. زلزله‌ای که در پی وقوع نیمی از مهمترین شهر کشور در کمتر از چند ثانیه به تلنباری از خاک و سنگ تبدیل می‌شود.

مهم‌ترین زمین‌لرزه‌هایی كه به گسل مشا نسبت داده شده‌اند، زمین‌لرزه 1830میلادی دماوند-شمیرانات است كه بزرگای آن 7.2 برآورد شده و همچنین احتمالا زمین‌لرزه 958 میلادی ری-طالقان كه بعضی پژوهشگران وقوع آن را به گسل مشا نسبت می‌دهند. آخرین زلزله مهیب تهران در اثر حرکت گسل مشا و با بزرگی 7.1 ریشتر مربوط به 174 سال پیش است.

در این فاصله در سال‌های 1309،1326، 1334،1362 چند زمین‌لرزه در تهران احساس شده که تنها از نظر ارتباط با گسل مشا اهمیت دارد. چرا‌که گسل مشا از 35 کیلومتری تهران عبور می‌کند، علاوه بر آن گسل‌های جنوب تهران شامل گسل پیشوا، ایوانکی و ری و همچنین گسل ماهدشت در کرج نیز تهران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در این بین و در اسفند سال 97، مطالعه‌ای از سوی پژوهشگاه زلزله‌شناسی انجام گرفت که طبق آن مشخص شد که امکان وقوع زلزله‌ای شدید در تهران بین 6 تا 12 سال آینده وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل خواهد شد؟

 

 

تهران؛ در انتظار زلزله ویرانگر 

 

زلزله

 

آخرین زلزله‌ای که در تهران و از ناحیه گسل مشا رخ داد، مربوط به بامداد شنبه بود که با قدرت 4 ریشتر مرز میان دو استان تهران و مازندران در محدوده دماوند را لرزاند و این زلزله در شهرهای پردیس، رودهن و منطقه تهرانپارس نیز احساس شد. در پی این زمین لرزه مجددا بسیاری از مسئولان شهری از وقوع زلزله بیش از هفت ریشتر در کشور ابراز نگرانی شدید کردند، تا جایی‌که رئیس شورای شهر تهران به صراحت اعلام کرد: «همه منتظر زلزله ویرانگر در تهران هستیم!»

محسن هاشمی در ادامه صحبت‌هایش معتقد است که شاید تا کنون فقط 20 درصد اقدامات لازم جهت مقابله با زلزله را در پایتخت انجام داده‌ایم، ‌موضوع آب، برق و گاز اضطراری باید برای تهران مدنظر باشد. باید اقداماتی انجام دهیم که در صورت وقوع زلزله در پایتخت شاهد فوت حداقل یک میلیون نفر نباشیم.»

 

 

بیشتر بخوانید: گران‌ترین خانه تهران؛ متری چند است؟

 

 

تهران چقدر برای زلزله آمادگی دارد؟

 

زلزله

 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که در چند سال گذشته شهرداری ساخت و ساز برروی گسل‌های تهران را ممنوع کرده است. تیرماه امسال بود که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که «پایتخت ایران برای عواقب ناشی از زلزله احتمالی آماده نیست و باید دعا کرد که زلزله نیاید.» این گفته‌ها پس از زلزله چهار ریشتری دماوند رخ داد که آن نیز از ناحیه دماوند و گسل مشا بود.

بنا بر اعلام مسئولان بهشت‌زهرا برای زلزله بیش از شش ریشتر، حدود 25 هزار قبر پیش‌بینی شده است اما کافی نیست. همچنین 25 درصد از جمعیت 10 میلیون نفری شهر تهران در بافت فرسوده و ناایمن زندگی می‌کنند. زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز این موضوع را تایید می‌کند و براین باور است که این جمعیت در چهار هزار هکتار بافت فرسوده پایتخت زندگی می‌کنند، زلزله در کمین مردم تهران است و باید نوسازی بافت فرسوده تسریع یابد.

 

 

منبع: آرمان ملی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.