چرا نیمه شب‌ها خواب‌زده می‌شویم

چرا نیمه شب‌ها خواب‌زده می‌شویم

اگر نیمه های شب از خواب بیدار می‌شوید و در به خواب رفتن مجدد مشکل دارید به دنبال راه حل مشکل خود باشید.

دنیای قلم -خواب عملکردی ضروری است که به ترمیم بدن کمک می‌کند و خواب کم یا ناقص می‌تواند مشکلات بهداشتی قابل توجهی ایجاد و عملکرد شناختی را مختل کند. اگر یک برنامه وقت خواب منظم را دنبال می‌کنید، احساس خواب آلودگی می‌کنید، در زمانی مشابه از شب به خواب می‌روید اما در نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوید و در به خواب رفتن مجدد با دشواری مواجه هستید با پدیده‌ای به نام  «بی خوابی میانی» مواجه هستید. عوامل مختلفی مانند عوامل روانی، عادات فردی و مشکلات جسمی در بروز بی‌خوابی‌های شما در طول شب نقش دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره  می کنیم.
 

دلایل بی خوابی میانی

 

 درد‌های جسمی مختلف و مشکلات تنفسی


درد ناشی از بیماری‌هایی نظیر آرتریت، مشکلات قلبی، کم خونی داسی شکل و سرطان و همچنین مشکلات تنفسی نظیر آسم و برونشیت می‌تواند در خواب فرد تداخل ایجاد ‌کند.

مشکلات دستگاه گوارش


داشتن درد‌های معده و علایمی نظیر ریفلاکس معده و علایم سندروم روده تحریک‌پذیر موجب بروز خواب منقطع می‌شود.

تغییرات هورمونی


تغییرات هورمونی که زنان در جریان دوره‌های قاعدگی یا در دوران یائسگی تجربه می‌کنند می‌تواند موجب اختلالاتی در خواب آن‌ها شود.

مشکلات مغز و اعصاب


 اختلالات و مشکلات مربوط به مغز و اعصاب که مهم‌ترین آن‌ها بیماری آلزایمر و پارکینسون است می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

 تکرر ادرار 


نوشیدن آب زیاد در پی مبتلا بودن به بیماری‌هایی نظیر دیابت، مشکلات قلبی و انواع عفونت‌ها طبیعتاً نیاز به دستشویی رفتن و بیداری وسط خواب را افزایش می‌دهد.

چرا نیمه شب‌ها خواب‌زده می‌شویم

چند راهکار برای به خواب رفتن پس از بیداری نیمه شب

 

نگاه نکردن به ساعت


نگاه کردن به ساعت و پی بردن به این که چه مدت از بیداری شما می گذرد باعث می شود از لحاظ روحی تحت فشار قرار گیرید. این موضوع باعث تاثیر بر سیستم عصبی  می شود و شما را هوشیارتر  می کند و مانع خوابیدن تان می‌شود.

نفس عمیق و آرامش بدن


در نظر داشته باشید که نباید حرکات پرانرژی و شدید انجام دهید زیرا موجب بیدار شدن بدن شما می‌شود.

دوری از وسایل الکتریکی


نور آبی موجود در دستگاه‌های الکتریکی موجب انرژی بخشیدن به ذهن شما می‌شود. این نور باعث بیدار شدن مغز می شود و حسی شبیه روز ایجاد می‌کند.

برخاستن از تختخواب و ترک اتاق


اگر احساس می‌کنید که 15 تا 20 دقیقه از زمان بیداری شما گذشته است، از جایتان بلند شوید و اتاق را ترک و روی کاناپه استراحت کنید.

انجام کار خسته ‌کننده در اتاق دیگر


می‌توانید کارهایی مانند بافتنی، نقاشی، گوش دادن به برنامه رادیویی یا موزیک آرام، مطالعه کتاب، حل مسئله ریاضی، شمردن از یک تا 100 و ... را انجام دهید.

خنک و تاریک نگه داشتن اتاق خواب


چراغ را روشن نکنید، درجه حرارت مناسب اتاق، درجه حرارتی است که در آن عرق نکنید و سردتان نشود. سعی کنید برای خواب این درجه را فراهم کنید.
 

منبع: برترین‌ها
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.